České aerolinie přepravily za pololetí na pravidelných linkách 2,08 milionu cestujících, což je meziročně o 9,6 procenta méně. Obsazenost letadel klesla pod 60 procent. Statistiku ve čtvrtek zveřejnila Asociace evropských aerolinií. Odliv pasažérů zaznamenaly téměř všechny sledované společnosti.

ČSA se podobně jako ostatní letecké společnosti potýkají s krizí a s ní souvisejícím malým zájmem o létání. Firma proto hodlá propustit v následujících sedmi měsících až 860 lidí a výrazně omezit provoz na některých linkách. První "obětí" se stal jediný celoroční dálkový spoj Praha - New York.

Propouštění se má týkat všech činností firmy, nevyhne se zřejmě ani pilotům, mechanikům či letuškám. Konečná velikost skupiny nuceně odchozích a jejich profesní zaměření prý budou známy až po skončení všech jednání s odbory. Propouštění se týká řádově stovek lidí. Firma rozložila snižování stavů do sedmi měsíců v závislosti na úbytku letové kapacity a útlumu poptávky po létání.

Aerolinky ve ztrátě

Na České aerolinie (ČSA) stále více dopadá krize v letecké dopravě. Za první letošní čtvrletí se propadly do ztráty 1,3 miliardy korun. Jde tak o téměř půl miliardy korun horší výsledek než minulý rok.

České aerolinie i přes nepříznivé období a komplikace obhájily již potřetí v anketě World Airline Awards (WAA), kterou každoročně pořádá britská nezávislá organizace Skytrax, titul nejlepší aerolinie ve střední Evropě.

Nejlepší leteckou společností na světě se staly hongkongské aerolinky Cathay Pacific. Ankety se účastnilo v posledních deseti měsících zhruba 15 milionů cestujících.

Co bude s privatizací

Vláda nadále připravuje privatizaci 91,51procentního podílu státu v ČSA. Ještě Topolánkův kabinet pustil koncem dubna do druhého kola dva ze čtyř uchazečů o privatizaci Českých aerolinií (ČSA). Výběrem prošly dál Air France-KLM a konsorcium Unimex a Travel Service. Ve druhém kole privatizace bude jediným výběrovým kritériem už jen nabídnutá cena.

V privatizaci by měla pokračovat tzv. letní úřednická vláda Jana Fischera. "Před dokončením je privatizace ČSA a nevidím důvod v ní nepokračovat. Pokud jde o privatizaci Letiště Praha, lze předpokládat, že o ní tato vláda rozhodovat nebude," nechal se slyšet již dříve premiér Jan Fischer. Nový majitel by měl být podle plánů MF znám do konce září. Prodej státního podílu v ČSA by měl státu podle odhadů přinést tři až pět miliard korun.

Je ale otázkou, zda bude privatizace nakonec dokončena. Air France-KLM totiž oznámil, že za poslední čtvrtletí prodělal půl miliardy eur a plánuje úsporná opatření. Ve hře by tak zůstávalo pouze české-islandské konzorcium a jedinou otázkou na prodávající ministerstvo financí by bylo, zda bude jimi nabídnutá cena akceptovatelná.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru