General Motors a eBay budou v Kalifornii testovat internetový prodej aut, kdy si zákazník přes síť vyjedná s prodejcem cenu, financování i způsob splátek. Podniky v úterý uvedly, že se do zkušebního programu zapojí 225 kalifornských dealerů automobilky.

Prodejní internetové stránky gm.ebay.com se spustí toto úterý, test poběží do 8. září. Představují odklon od dosavadního prodeje aut v předváděcích prodejnách, který je v USA zavedený. GM se tak snaží získat zákazníky kvůli klesajícímu podílu na trhu. Firma před měsícem opustila režim bankrotové ochrany před věřiteli.

Prodejní internetové stránky umožní zákazníkovi porovnávat ceny mezi modely napříč sítí zapojených prodejců, vyjednávat ceny a domluvit si financování a způsob placení. Spotřebitel může souhlasit s inzerovanou cenou, nebo nabídnout cenu, jakou je ochoten platit, a vyjednat si s dealerem typ vozu.

Kalifornská krize sráží prodej 

V Kalifornii měla na trhu v posledních letech dominantní pozici dovážená auta. Jde o nejlidnatější stát USA a také největší jednotlivý trh s auty. Jejich prodej se ale v Kalifornii propadl více než v jiných státech kvůli kalifornské krizi na trhu s bydlením.

Internetový prodej představuje pro největší americkou automobilku potřebné nové odbytiště, protože se chystá snížit počet dealerů v USA o 40 procent na 3600, a to do konce příštího roku. Podnik snižuje náklady, aby se vrátil do zisku.

Pokud pilotní program automobilce pomůže získat nové zákazníky a zvýší jí podíl na trhu, spustí internetový prodej po celých Spojených státech. Zpočátku bude v internetovém obchodě GM přes 20.000 vozů značek Chevrolet, Buick, GMC a Pontiac.

Kalifornie je pro GM rozhodujícím trhem v kritické době, uvedl šéf odbytu GM pro USA Mark LaNeve. Dodal, že Kalifornii zasáhla hospodářská recese "neuvěřitelně" a že region potřebuje vzpruhu. Podíl GM v Kalifornii kolísá mezi 13 až 13,5 procenta, zatímco po celých USA má skupina 19,5 procenta trhu.

Koncern za poslední čtyři roku utrpěl dohromady ztrátu 82 miliard dolarů. Prošel proto rozsáhlou restrukturalizací pod státním dozorem. Nyní se snaží vrátit lesk své značce a získat zpět důvěru kupujících, napsala agentura Reuters.