České dráhy chtějí ještě do poloviny srpna vypsat výběrové řízení na dodávku 100 modernizovaných vagónů pro vlaky dálkové dopravy. Firma chce využít starší zahraniční vozy, které umožňují rychlost až 160 km/h. Zatím většina vagónů ČD dosahuje o 20 km/h nižší rychlost. Firma to uvedla v tiskové zprávě.

"Tento nákup umožní rychleji zavést větší počet pohodlných moderních vozů a je také ekonomicky výhodný. I s případnou úpravou vozů pro provoz v Česku by měly být k dispozici během několika měsíců a náklady na jejich pořízení by měly dosáhnout asi třetiny nákladů na zcela nové vagóny," uvedl náměstek pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Modernizace na postupu

Dráhy chtějí celkově zrychlit modernizaci vlaků. Pomoci by tomu měly evropské regionální operační programy i možnost využít komerční financování díky dlouhodobým smlouvám se státem a kraji. Za loňský a letošní rok firma do obnovy vozového parku investuje rekordní čtyři miliardy korun. Potřebovala by ale osm až deset miliard Kč ročně.

České dráhy ukázaly nové vozy 1. třídy. Podívejte se dovnitř vagónů - čtěte ZDE

Nové ČD centrum ve stanici Mariánské Lázně - čtěte ZDE

Rychlejší modernizace by se měla týkat jak vozového parku pro regionální spoje objednávané kraji, tak vozidel pro dálkovou dopravu. "V současné době jdou České dráhy třemi základními cestami v oblasti zvýšení komfortu ve svých vlacích. Je to nákup úplně nových souprav, rekonstrukce starších vozidel vhodných pro modernizaci a částečné finančně nenáročné vylepšení starších vozů," dodal Blažek.

V oblasti regionální dopravy dráhy pokračují v modernizaci motoráků na soupravy Regionova, kterých budou mít zanedlouho 100. Zároveň do konce roku budou mít téměř 60 nízkopodlažních třívozových jednotek City Elefant pro příměstskou dopravu. Podnik zároveň chystá částečnou modernizaci běžných vagónů, ve kterých chce vyměnit čalounění a koženku nahradit textilními potahy. Celkově by dráhy potřebovaly obměnit několik set vozů za desítky miliard Kč.