Časté výluky na českých kolejích znamenají stamilionový byznys pro autobusové dopravce po celé republice. Letos České dráhy zaplatí dle odhadů za náhradní autobusovou dopravu až 300 milionů korun, loni to bylo o sto milionů korun méně. Výluky navíc odrazují od vlaků stále více pasažérů. Uvedl tak mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Dráhy zaznamenaly úbytek cestujících kvůli nuceným přestupům na autobusy a zpožděním například na trase Plzeň - Cheb, kde se staví třetí železniční koridor. Od pondělí se zde dlouhodobá výluka rozšířila o úsek Planá u Mariánských Lázní - Lázně Kynžvart. Vlaky tak nejezdí v úseku od Plané až do Chebu. "Získat zpět tyto cestující bude samozřejmě náročná a dlouhodobá práce," uvedl Šťáhlavský.

Na Plzeňsku je největším partnerem drah při výlukách ČSAD Plzeň. "Drážní výluky neboli náhradová doprava autobusy pro ČD pro nás znamená významný příjem," uvedl ředitel ČSAD Plzeň Miroslav Hucl. Zatímco v roce 2007 výluky přispěly k celkovým tržbám firmy zhruba pěti procenty, loni už to bylo necelých 12 procent.

Výluky se množí

Na Moravě je u plánovaných výluk například Veolia Transport, v jižních Čechách ČSAD Jihotrans, na Královéhradecku firma Mrázek. Třeba Veolia Transport Morava má podle obchodního ředitele Jiřího Šrajera celkové tržby ze zájezdové dopravy 93,3 milionu korun, z toho výluky pro ČD představují 6,4 procenta. Partnery dráhy vybírají podle Šťáhlavského v tendrech.

Náklady drah na pokrytí výluk autobusy kvůli rozsáhlé stavební činnosti na železnici každoročně rostou. Letos od ledna do dubna se zvýšily téměř o 30 procent. Plánované výluky jsou především na tratích z Prahy do západních a jižních Čech a na severní Moravě.

Ostře sledované vlaky - čtěte ZDE

Zpozdil se vlak? Od roku 2011 bude větší šance dostat odškodnění - čtěte ZDE

Provoz vlaků stál například půl roku mezi Pňovany a Chebem, dva roky vždy ve stavební sezoně mezi Ostravou a Opavou, nyní je výluka například mezi Šumperkem a Zábřehem na Moravě, časté údržbové výluky jsou mezi Hradcem Králové a Chlumcem nad Cidlinou. Správa železniční dopravní cesty, která koleje vlastní a staví, plánuje budování hlavních koridorů ještě na několik let.

K tomu se přidávají nečekané události, jako povodně či bouře, které přerušují provoz neplánovaně. V takových případech dráhy nejprve oslovují předjednané dopravce, případně další místní firmy, které jsou schopné rychle zareagovat. ČSAD Plzeň má pro tyto účely zřízenou nepřetržitou službu, autobusy dle vlastních slov může dodat do půl hodiny na jakékoliv místo v kraji.

Náklady ČD na výluky

RokZaplaceno autobusovým dopravcům (v mil. Kč)
2009*až 300*
2008202,3
2007107,9
2006102,8
200579,2

* odhad ČD

zdroj: ČD

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru