Největší automobilka na světě Toyota Motor se propadla v prvním finančním čtvrtletí do čisté ztráty 77,8 miliardy jenů (zhruba 15 miliard korun). Jedná se již o třetí po sobě jdoucí čtvrtletní ztrátu. V minulém roce ve stejném období se ještě Toyota pohybovala v zisku 353,7 miliardy jenů. Prostřednictvím agentury Reuters o tom informovala firma.

Na druhou stranu analytici předpokládali propad do ztráty mnohem hlubší. A Toyota zlepšila také celoroční výhled díky rozsáhlému snižování nákladů a vládním opatřením na podporu prodeje automobilů.

Podobně jako další automobilky se Toyota potýká se slabou poptávkou. Firma však zlepšila celoroční výhled díky rozsáhlému snižování nákladů. Navíc celková produkce se začíná v Japonsku stavět na nohy. Nejvíce očekávaným lákadlem jsou hybridní vozy, na které zákazníci čekají už osm měsíců. Nedávno představil svoji hybridní novinku automobilka Nissan s názvem Leaf.

Provozní ztráta Toyoty ve čtvrtletí končícím v červnu stoupla na 194,9 miliardy jenů. V celém finančním roce nyní firma očekává provozní ztrátu 750 miliard jenů a čistou ztrátu 450 miliard jenů. V dřívější prognóze přitom počítala s provozní ztrátou 850 miliard jenů a čistou ztrátou 550 miliard jenů.

Tržby společnosti ve čtvrtletí klesly o 38 procent na 3,8 bilionu jenů kvůli slabšímu prodeji téměř ve všech regionech, včetně Severní Ameriky, Evropy, Japonska a zbytku Asie. "Ačkoli jsme byli schopni dosáhnout určitého zlepšení v rámci snahy o snížení nákladů, pokles prodeje vozidel a růst japonského jenu měly tvrdý dopad na naše zisky," uvedla společnost.

Překvapení u konkurence

Minulý týden uveřejnili výsledky i hlavní japonští rivalové Honda a Nissan Motor. Ti překvapili svým skokem v prvním čtvrtletí do zisku. Zásluhu na tom má především opět razantní snižování nákladů.

Toyota již dříve oznámila, že její prodej se v prvním kalendářním pololetí propadl o 26 procent na 3,56 milionu vozů. Firma tak sice zůstala jedničkou na světovém automobilovém trhu, amerického konkurenta General Motors nicméně v prodeji předstihla pouze o zhruba 10.000 vozů.

V celém finančním roce nyní firma očekává provozní ztrátu 750 miliard jenů a čistou ztrátu 450 miliard jenů. V dřívější prognóze přitom počítala s provozní ztrátou 850 miliard jenů a čistou ztrátou 550 miliard jenů. Odhad celoročního prodeje společnost zvýšila o 100.000 vozů na 6,6 milionu.

Nový prezident podniku Akio Tojoda koncem června uvedl, že automobilka se sice hodlá co nejdříve vrátit k zisku, ale obtížné období bude trvat ještě zhruba dva roky.

Americké šrotovné dočasnou spásou výrobců

Autovýrobci nyní čekají na pokračování úspěšného amerického programu šrotovného, který by mohl ještě více povzbudit poptávku a zastavit také 11procentní pokles prodeje Toyoty z minulého měsíce.

Americký ministr dopravy Ray LaHood předpokládá, že Senát amerického Kongresu schválí legislativu, která umožní přidat další dvě miliardy dolar na program šrotovného. Sněmovna reprezentantů schválila nový dvoumiliardový balík ještě minulý týden v pátek.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru