Index spotřebitelské důvěry v Německu pro měsíc srpen podle výzkumné organizace GfK vystoupil na 3,5 bodu, a dostal se tak nejvýše za posledních 14 měsíců. Pomohl především pokles inflačních tlaků, díky němuž jsou lidé ochotnější utrácet.

Index se opírá o měsíční průzkum mezi asi 2000 obyvateli Německa a jeho výsledek se snaží předjímat, jak se bude situace vyvíjet v nejbližším období. Na červenec hodnota indexu činila 3,0 bodu a proti předběžným údajům byla zpřesněna směrem vzhůru.

Srpnový výsledek překonal odhady analytiků v anketě agentury Reuters. Ti čekali, že hodnota indexu bude stagnovat na úrovni 2,9 bodu. Důvěra spotřebitelů tak v Německu roste již třetí měsíc v řadě.

Optimismus roste i mezi podnikateli

V pátek oznámil ekonomický institut Ifo data o podnikatelské náladě. I ty potvrzují, že Němci začínají své ekonomice věřit, když podnikatelský index vzrostl na nejvyšší úroveň od loňského října. Index podnikatelského klimatu, jenž je založen na průzkumu u zhruba 7 000 německých firem, vzrostl na 87,3 bodu z červnových 85,9 bodu.

Analytici se shodují, že poslední série makroekonomických údajů poskytuje naději, že německá ekonomika má nejhorší definitivně za sebou. Německá ekonomika by se v tomto čtvrtletí měla navrátit k růstu pod vlivem oživení globální poptávky, která pomůže exportu a také díky vládním stimulačním opatřením. Průmyslové objednávky rostou poslední tři měsíce v řadě.

Německý hrubý domácí produkt se v prvním čtvrtletí propadl o 3,8 procenta proti předchozím třem měsícům. Zaznamenal tak nejvýraznější pokles od roku 1970, kdy se začaly čtvrtletní údaje sledovat. Německo je zdaleka největším exportním trhem pro podniky z České republiky. Pokud by se zde opravdu ekonomika dostala z nejhoršího bylo by to i dobré znamení pro oživení odbytu tuzemských firem.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru