Po čtvrteční bouřkové vlně, která zasáhla většinu krajů republiky, bylo bez proudu až 150 000 zákazníků společnosti ČEZ. V pátek to sdělila mluvčí firmy Eva Nováková. "Intenzivně pracujeme na odstraňování poruch a postupně obnovujeme dodávku elektřiny, práce však komplikuje enormní množství stromů napadaných ve vedení," řekla.

Pro těžkou techniku je navíc velmi obtížné dostat se do podmáčeného terénu, dodala.

Nově byl kalamitní stav vyhlášen v okresech Hradec Králové, Rychnov a Náchod. Dříve byl již vyhlášen v okresech Liberec, Jablonec nad Nisou, Tanvald, Česká Lípa, Mladá Boleslav, Semily, Jičín a Trutnov

ČEZ zveřejňuje informace o oblastech bez proudu na svých webových stránkách, upozornila mluvčí.

Bouře škodila i na železnici

 

Následky noční bouřky během pátku znamenají i omezený provoz na železnici. Ačkoliv tratě jsou s jedinou výjimkou již plně průjezdné, více než 30 vlaků nyní jede se zpožděním větším než půl hodiny. Nejhorší je situace na koridorech z Prahy do Brna a do Ostravy, kde není výjimkou ani dvouhodinové manko

Podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka se zpoždění podaří eliminovat nejspíše až v odpoledních hodinách. "Ještě nějakou dobu potrvá, než si to sedne," uvedl Joklík.

Nejhůře je na tom vlak EuroCity Avala z Prahy do Bělehradu, který má u Velimi téměř čtyřhodinové zpoždění. Luxusní noční vlak EuroNight z Berlína do Budapešti stojí v Břeclavi se zpožděním 220 minut. Trať na Slovensko je zavřená, s obnovením provozu se počítá nejdříve ve 12:00. České dráhy ostatní soupravy posílají z Břeclavi zpět do vnitrozemí.

Bouřka ve čtvrtečních večerních hodinách ovlivnila železniční provoz v celé zemi v nebývalé míře. Jen ve středních Čechách se během jediné hodiny zastavil provoz kvůli popadaným stromům na 15 místech. Největším problémem bylo uzavření úseku mezi Kolínem a Velimí na hlavním koridoru, uzavřeny byly i možné objízdné trasy.

Podle Joklíkova odhadu musely stovky lidí strávit noc ve vlacích či na nádražích. Nejhorší byla situace v Pardubicích, kde končily všechny vlaky mířící na Prahu. Na některých úsecích se drahám podařilo sehnat náhradní autobusovou dopravu. Ta je nyní potřeba už jen mezi Mělníkem a Mladou Boleslaví, kde zůstává jediná zavřená trať.

Počasí se na vlakovém provozu nepodepsalo v poslední době poprvé. Mnohem větší škody způsobily nedávno záplavy především na severní Moravě a v jižních Čechách. Od té doby vlaky stále nejezdí na šesti úsecích. V polovině července bouřka na několik hodin zastavila provoz na třech místech na pomezí jižních a středních Čech.

Související