Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) vytvoří veřejně přístupné hodnocení důvěryhodnosti všech cestovních kanceláří v České republice. Informoval o tom mluvčí asociace Tomio Okamura.

Hodnocení chce asociace spustit už pro příští sezonu a bude ho neustále průběžně aktualizovat. Všichni lidé si tak budou moci kdykoli na stránkách www.accka.cz. zkontrolovat, nakolik je cestovní kancelář spolehlivá.

"Krach cestovní kanceláře Tomi Tour jasně ukázal obrovský problém, že veřejnost nemá šanci si zjistit drtivou většinu interních indicií, které vedou následně ke krachu cestovní kanceláře či stížnostem. Jsme v současnosti zahlcení obrovským množstvím dotazů, jak poznat spolehlivou a nekrachující cestovní kancelář, lidé se bojí a nemají se čeho chytit," uvedl Okamura.

AČCKA podle něj většinu neveřejných informací o "cestovkách" má, nemůže je však kvůli možné žalobě plně zveřejnit. "Proto chceme na příští rok vytvořit veřejně přístupné hodnocení (rating) a vyzveme všech téměř 950 cestovních kanceláří na českém trhu, aby se přidaly," doplnil Okamura.

Krach Tomi Tour poznamenal celý trh

Pád cestovní kanceláře Tomi Tour se projevil i na trhu, když lidé, kteří měli odletět k moři s Tomi Rour, zahltili jiné cestovky nebo agentury s požadavkem na co nejbližší odlet k moři.

Zaplacený zájezd u Tomi Tour mělo 13 930 lidí, se zkrachovalou cestovní kanceláří ale na dovolenou už neodletí. Podle vyjádření jejího marketingového ředitele Václava Fischera pro server iDnes zaplatili celkem 160 milionů korun. Cena zájezdu jim bude vyplacena z pojištění u slovenské Union pojišťovny, uvedl Fischer. 

Nečekaný příliv nových lidí hledajících zájezd na poslední chvíli jinde může i vést k tomu, že některé termíny budou zcela vyprodané. "Problém mohou mít hlavně rodiny s dětmi, takové zájezdy skoro už nejsou," řekl již dříve Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Nedostatek podle něj může ceny zájezdů na poslední chvíli ještě zdražit.

11 kritéri rozhodne

Celkové hodnocení jednotlivých cestovních kanceláří vydá AČCKA na základě 11 kriterií, přičemž plnění tří až čtyř z nich ze strany "cestovky" podle Okamury značí jasné problémy. Jako příklad uvedl zkrachovalou CK Tomi Tour, která prý splňovala všechna kritéria. Zákazníci se nicméně u dané CK nedozví hodnocení jednotlivých kritérií, ale pouze celkový rating.

Asociace bude nyní svůj plán ve spolupráci s ministerstvem pro místní rozvoj dolaďovat a na podzim chce předložit finální podobu k odsouhlasení členské konferenci. "Následně bude celé výše uvedené hodnocení (rating) všech CK v ČR zpracováno, což bude velice náročné jak z hlediska technického, tak i z hlediska etického, aby byly informace vždy korektní a vyvážené," uvedl Okamura s tím, že hodnocení bude neustále průběžně aktualizováno.

AČCKA sdružuje 271 cestovních kanceláří a agentur a je největším profesním sdružením cestovních kanceláří a cestovních agentur v ČR. Druhou asociací cestovních kanceláří v Česku je Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR).

Hodnotící kritéria CK:

1) počet oprávněných stížností CK vzhledem k počtu prodaných zájezdů;

2) CK nevyplácí provizním prodejcům provize, respektive platby zdržuje nebo odkládá;

3) CK je opakovaně propírána v médiích za dluhy zahraničním partnerům;

4) klienti CK jsou opakovaně stěhování, neubytovávání atd.;

5) CK neumožní o problémech ve svých obchodních vztazích ( například neplacení provizí, neplacení dodavatelům) mluvit s vedením, jednatelé se zapírají nebo nejsou dostupní;

6) CK posílá denně deset až 20 last minute nabídek v několika mailech, ceny jsou nesmyslně nízké;

7) CK je řízena či propagována lidmi, kteří přivedli do tristní finanční situace jiné firmy;

8) majitelé se snaží CK prodat, nikdo však nemá zájem;

9) CK prodává až s ročním předstihem zájezdy a zároveň žádá velmi vysokou zálohu;

10) CK mění velmi často a ve velkém množství plánované odlety a trasy v hlavní sezoně, jelikož nemá prodáno dostatečné množství zájezdů;

11) CK prodává dlouhodobě zájezdy za nerealisticky nízké ceny.