Vyvlastnění pozemků pro výstavbu dálnice D3 na jihu Čech by měl řešit zvláštní zákon. Novinářům to v úterý řekl předseda KDU-ČSL Cyril Svoboda. Uvedl, že pokud by přitom nová legislativa obecně zjednodušila vyvlastnění, mohla by se krajina neomezeně měnit v betonové plochy. Výstavba D3 z Veselí nad Lužnicí do Úsilného u Českých Budějovic zřejmě bude pilotním projektem financovaným formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP).

Svoboda zdůraznil, že vybudování D3 považuje za prioritu, ale že je proti tomu, aby se v obecných předpisech změkčily podmínky pro možnost sáhnout na soukromé vlastnictví. "Myslíme si, že by bylo možné ve výjimečných případech přijmout i speciální zákon, jako jsme to udělali v Poslanecké sněmovně u obchvatu Plzně," uvedl předseda lidovců.

Na osobní vlastnictví pozor

Podle Svobody by se mělo na osobní vlastnictví sahat jen velmi omezeně a za přiměřenou náhradu a zobecnění legislativy kolem vyvlastňování by znamenalo rizika. "Potom by lobbisti s betonem obstavili Českou republiku kdejakou stavbou, protože by potom neznali žádnou míru svého omezení. Z tohoto důvodu bude zákon výjimečný a bude se týkat jenom zřejmě jedné stavby," dodal Svoboda.

Vláda nedbá na kritiky, schválila trasu D3 v Posázaví a další sporné stavby - čtěte ZDE

Slamečka pustí na jih 350 milionů, část D3 postaví pomocí soukromých investorů - čtěte ZDE

Všechny připravované dálniční projekty Public Private Partnership (PPP) dosud skončily nezdarem. V době krize ale podle ministra dopravy Gustáva Slamečky investorům komplikuje situaci legislativa kolem vyvlastňování. Novela zákona o vyvlastnění má mimo jiné zrušit odkladný účinek soudu na začátek stavby.

Na pětatřicetikilometrový úsek dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí do Úsilného by měl navázat úsek kolem krajského města a pak dále na hranice s Rakouskem.