České dráhy uzavřely třináct výběrových řízení, které vypsaly na údržbu kolejových vozidel, a na konci půlročního hledání firem starajících se o opravy mašin, vagónů či trolejí je nepříjemné zjištění: bude to o miliardu dražší.

Tříleté zakázky si rozdělilo celkem sedm firem, celková cena z tendrů vychází na 4,7 miliardy korun. Tedy o miliardu více, než České dráhy čekaly.

"Ve výběrových řízeních zvítězily nejlepší nabídky. Při vypsání soutěže se uveřejňuje pouze odhad zadavatele," uvedl pro agenturu ČTK mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Nejvýše 4,7 miliard 

Údržbu a opravy lokomotiv a vagonů budou po další tři roky obstarávat firmy DPOV Přerov, Pars nova Šumperk, CZ LOKO Česká Třebová, ŽOS Vrútky ze Slovenska, MOVO Plzeň, KOS Krnov a STSV České Velenice.

Podle zástupců drah je zmíněná částka horní hranicí. Konkrétní opravy se domlouvají vždy na čtvrtletí a odvíjejí se například od počtu ujetých kilometrů. Součástí některých oprav je i změna vizáže vozů do nového modro-šedého barevného provedení.

Ministerstvo dopravy nyní rozhoduje, do jaké míry otevře stát konkurenci v rychlíkových spojích. O provozování poloviny tratí projevil zájem podnikatel Radim Jančura, majitel Student Agency. Ministerstvo dosud neodpovědělo na jeho projekt, kterým se přihlásil jako konkurent Českých drah.