Problémy letecké společnosti SkyEurope zastiňují hloubku potíží celé sektoru. Očekávané oživení přichází jen velmi pomalu a řada společností, včetně Českých aerolinií, může mít problém se s tím vyrovnat.

Za květen hlásí Asociace evropských leteckých společností (AEA) o 8,7 procenta méně pasažérů. České aerolinie, které stát právě prodává, pak dokonce o 10,6 procenta.

"Když je to přes deset procent, tak to už jsou problémy," vysvětluje analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

Sníží ČSA ztrátu?

V současné ostré konkurenci totiž vydělávají jen ti, kteří mají plnější letadla. A v květnu bylo v letadlech ČSA přes 38 procent sedaček prázdných - společnosti tak chyběli ti cestující, kteří jí mohli přinést zisk.

Na své neobsazené sedačky již ČSA zve za symbolických 1400 korun ty, kteří si do konce června koupili letenku u některé z nízkonákladových společností a "bojí se, že by jejich spoj nemusel letět".

Ambiciózní plán vedení společnosti přitom počítal s tím, že ztrátu za první čtvrtletí ve výši 1,3 miliardy korun do konce roku sníží na 300 až 600 milionů. K tomu bude ale potřebovat vydělat alespoň miliardu v letní sezoně. Což se však stále více, i s ohledem na poslední statistiky, jeví jako málo pravděpodobné.

"Ukazuje se, že propad je hlubší a náš celoroční výsledek bude spíš blíže k té vyšší hranici," řekl pro HN Radomír Lašák.

Optimistický plán přitom, který předpokládal ztrátu 360 milionů korun, počítal s poklesem trhu o pět procent a s poklesem výnosů z cestujícího o procento. Obě čísla jsou ale ve skutečnosti zatím horší a očekávaná ztráta se tak rázem přiblížila k 600 milionů. A to ve velkém očekávání průběhu zbytku sezony.

"Vypadá to, že se trh nevrací zpátky, poklesy počtu cestujících za červen jsou sice jen jednociferné, zatím ale nevíme, jak na tom budou naše výnosy," říká Lašák s tím, že během sezony chtějí dokončit plán a podle něj pak firmu upravit.

"Když se zmenší trh, musíme zmenšit i firmu," popisuje plánované změny. Několik letadel, zatím se mluví o desetině, má být prodáno, zimní letový řád má být proškrtán a úměrná část zaměstnanců přijde o práci. Definitivní rozhodnutí přijde na konci sezony.

SkyEurope: Zvládneme to

Potíže české jedničky jsou ale relativně malicherné ve srovnání s problémy SkyEurope, která je na ruzyňském letišti dvojkou. Slovenský nízkonákladový dopravce je v současnosti pod soudní ochranou před věřiteli a za červen oznámil propad počtu cestujících o 37,7 procenta.

"Zároveň jsme ale o 36 procent snížili kapacitu, takže se to dá v současných podmínkách považovat za úspěch," vysvětluje mluvčí společnosti Tomáš Kika.

Firma má ale náklady na provoz a marketing, které s menším množstvím letadel hůř rozpustí do ceny letenky. Bojovat ale chtějí dál a šetří "kde se dá, kromě bezpečnosti".

Spořit se ale společnosti moc nedaří. Jedno letadlo firmě kvůli dluhům (ani jedna strana dluhy zatím nepotvrdila, soud ale nechal letadlo zaplombovat kvůli neplacení faktur) ještě v neděli stále blokovali na pařížském letišti a čeká se na soud.

SkyEurope, která teď musí šetřit, tak platí (či má platit) jak leasing na "uzemněné letadlo", tak nájem druhého i s posádkou. Firma navíc platí právníky, kteří celou situaci řeší. "Podle nás je zadržení letadla nezákonné," říká Kika. Příběh připomíná takzvaná Fischerova letadla, která byla přes dva roky blokována na ruzyňském letišti.

Nyní SkyEurope intenzivně jedná s potenciálním investorem, který by přinesl kapitál. Ten se firmě, jejíž závazky o více než sto milionů eur převyšují majetek, bude hodit. Bez něj totiž firma s největší pravděpodobností skončí v konkurzu.

"Pokles počtu cestujících o 38 procent je velký problém. Myslím, že je to mimo hranu přežití a úplně mimo realitu," pomalu SkyEurope pohřbívá Jan Procházka.

Tomáš Kika, ale tvrdí, že lidé si od nich letenky stále kupují. "Ve dnech po vyhlášení ochrany před věřiteli jsme zaznamenali dokonce jeden s rekordně vysokými prodeji," říká.

Jak se ale vyvíjí celkový počet prodaných letadel, zatím nechtěl uvést. "Jedenáct hodin nám nefungovaly webové stránky, údaje za poslední dva týdny by tak mohly být nereprezentativní," vysvětluje Kika s tím, že je lepší počkat na údaje za celý měsíc. Zájem o letenky je ale zatím prý značně kolísavý a lepší dny jsou střídány těmi "ne tak dobrými".

Kam se SkyEurope posune, ukáže nový letový řád na zimu. "Věříme, že naši licenci, která zatím platí do října, bez problémů prodloužíme," předpokládá Kika.