Největší americké automobilce General Motors stačilo pouze 39 dní na to, aby se vymanila z bankrotového režimu. Pro společnost se stoletou historií tak začíná "nová éra" plná razantních změn. Šéf GM Frederick "Fritz" Henderson věří, že nová automobilka bude pružnější a zodpovědnější.

"Velmi si vážíme druhé šance, kterou jsme dostali, a věřím, že GM co nejdříve splatí všechny své dluhy a opět se stane výdělečnou firmou," uvedl Henderson, který nadále zůstává v čele automobilky. Majoritním vlastníkem nové GM je americký stát. Ten do záchrany automobilky investoval 50 miliard dolarů a za to mu nyní patří zhruba šedesátiprocentní podíl ve společnosti.

Nově vzniklá automobilka si ponechá jen nejlepší aktiva staré společnosti. Nadále bude pokračovat ve výrobě pouze čtyř amerických značek – Buick, Cadillac, Chevrolet a GMC. Více než v minulosti se pak chce soustředit na dynamicky se rozvíjející trh v Číně, kde její prodej v prvním pololetí letošního roku vzrostl o 38 procent.

Novou automobilku čeká také další propouštění. Do konce příštího roku by o práci mělo přijít zhruba padesát tisíc zaměstnanců a nová GM by tak měla po celém světě zaměstnávat 185 tisíc lidí. V rámci zeštíhlovacího procesu se o více než třetinu, asi o 450 lidí, sníží počet lidí v managementu GM.

Komunikaci obstará Lutz

Za jeden z nejdůležitějších bodů nové obchodní strategie Henderson považuje mnohem lepší komunikaci se zákazníky. Na tu bude dohlížet především 77letý viceprezident GM Bob Lutz. Ten přitom před časem oznámil, že na konci letošního roku odejde do důchodu, ale po dohodě s Hendersonem ve své funkci zůstává i nadále.

GM chce podle agentury Bloomberg v budoucnu také navázat spolupráci s aukční sítí eBay a jít tak vstříc těm, kteří si chtějí přes internet pořídit auto z druhé ruky.

HISTORIE GM (klikněte na SPUSTIT) - článek pokračuje pod animací

 

Šéf GM uvedl, že nová automobilka bude na trh uvádět osobní i nákladní vozy šité zákazníkům na míru a zejména své nové vozy hodlá na trh uvádět mnohem rychleji, než tomu bylo v minulosti. Management firmy se proto chce častěji než dříve scházet se svými dodavateli a diskutovat o případných problémech. Odborníci se shodují, že rychlost konkurzu je dobrým znamením.

Pro srovnání: mnohem menší Chrysler, který vyhlásil bankrot 30. dubna, potřeboval na opuštění bankrotového režimu téměř dva měsíce. "Nová General Motors je odolnější a více zaměřená na cenu," uvedl například pro server BBC News George Magliano z konzultační firmy IHS Global Insight.

Pete Hastings z analytické společnosti Morgan Keegan zase uvedl, že je "obezřetně optimistický" a že budoucí výzva spočívá v tom, jak se GM podaří opět vstoupit na trh, který sama spálila.

Automobilka "nasbírala" od roku 2004 ztrátu 88 miliard dolarů. Jen vloni prodělala téměř 31 miliard dolarů a předloni dokonce více než 43 miliard dolarů. V uplynulých šesti měsících prodala přes 950 tisíc vozů, což je v meziročním srovnání propad odbytu o téměř 41 procent.

Pozice Fordu v USA se lepší

Nejlépe si zatím z velké detroitské trojky vede Ford Motor. Jeho prodej se sice také propadá, ale firma se zatím obešla bez finanční pomoci od státu. Podle agentury Bloomberg by se právě Ford mohl po 78 letech stát nejprodávanější značkou v USA a předstihnout tak GM.

V červnu činil podíl čtyř značek, které si ponechá nová GM, na americkém trhu 16,5 procenta. Podíl Fordu přitom přesáhl sedmnáct procent. Jak uvedl John Wolkonowicz ze společnosti IHS Global Insight, mohl by Ford těžit z toho, že je v současnosti jedinou nezávislou americkou automobilkou, což značně posílí důvěru spotřebitelů ve vozy z jeho dílny.

Do karet Fordu hraje i fakt, že GM utlumila výrobu vozů značky Pontiac a v roce 2010 je chce přestat vyrábět úplně. "Pontiac byl oblíbený u mladých lidí, kteří si určitě nekoupí Buick a přejdou k podobnému typu vozu od Fordu," myslí si Wolkonowicz. Automobilka se dostala z bankrotového režimu nečekaně rychle. "Státní" firma se chce více než dřív zaměřit na čínský trh.

ctete-v-pondelnich-hn