Ministerstvo školství už nechce ve školách učitele, kteří nedokážou vysvětlit látku na praktických příkladech, ani ty, kteří neumějí pracovat s počítačem. Vedení úřadu proto v úterý schválilo opatření, která by měla naučit pedagogy lépe učit. Informoval o tom náměstek ministryně Jindřich Kitzberger.

Podle zprávy inspektorů každý čtvrtý učitel na základní škole nedokáže propojit probíranou látku s praktickým životem. Pedagogové prý nevysvětlují učivo na konkrétních příkladech, děti tak hůře udrží pozornost a neformují si postoje k běžným životním situacím. Zlepšit to mají programy na podporu výuky.

Podle Kitzbergera tak půjdou peníze z evropských fondů hlavně na laboratorní a praktická cvičení nebo třeba na práci s přírodninami. Změnit se má také příprava budoucích učitelů na pedagogických fakultách.

40 procent učitelů neovládá počítače

Dalším zjištěním inspekce bylo to, že asi 40 procent učitelů na středních školách neumí moc dobře ovládat počítač. "Tento závěr nás překvapil, že je více takových učitelů na středních školách než na základních," přiznal náměstek.

Podle Jaroslava Müllnera z České školní inspekce proto učitelé využívají v hodinách počítače málo. Mají obavy, aby se před žáky neztrapnili, většina středoškoláků totiž ovládá počítače a moderní technologie daleko lépe než oni.

I tento nedostatek by prý mělo zlepšit další vzdělávání učitelů. Větší zapojení počítačů do výuky by pak mělo motivovat studenty k samostatnému vyhledávání informací na internetu. Ministerstvo chce pedagogy připravovat prostřednictvím Národního institutu pro další vzdělávání a v rámci evropských projektů.

Opravdové zlepšení se však podle Kitzbergera projeví v českých školách až za několik let. Peníze na některá opatření prý půjdou z evropských fondů, něco bude financovat samo ministerstvo. Rozpočet ale Kitzberger nechtěl zatím odhadovat.