Hospodářská krize zamávala s nákupními zvyklostmi Čechů, kteří kvůli tomu, že mají přece jen o něco hlouběji do kapsy, přestávají být loajálními zákazníky svých oblíbených obchodů.

Cena rozhoduje víc než kdykoliv předtím.

"V prvním čtvrtletí roku nastal jednorázový pokles loajality u všech významných obchodních řetězců. I ty nejúspěšnější získávají jen maximálně pětinu z výdajů svých pravidelných zákazníků," uvedla firma Blue Events v komentáři ke konferenci o maloobchodu Retail in Detail-Loyalty over Gold.

Češi teď střídají obchody častěji, aby nakoupili za nejvýhodněji a uspořili peníze, ukazují poznatky obchodníků.

Proti nevěře se však velké řetězce rozhodly zakročit. Přicházejí s novými věrnostními programy: lidem za pravidelné nákupy nabízejí různé výhody.

Například společnost Tesco plánuje podle agentury ČTK v Česku a na Slovensku zavést systém věrnostních karet Clubcard, díky kterému budou moci pravidelní zákazníci využívat slevové poukázky na nákup zboží. Tesco naopak získá přehled o nákupních zvyklostech lidí. To je v současné době klíčové.

Věrnostní program rozšířila také síť dm drogerií, které místo papírových hracích karet nově nabízejí elektronické karty. Obdobné je to u firmy Spar, která v Česku provozuje síť 31 hypermarketů Interspar a čtyř supermarketů Spar. Letos v létě mohou lidé za pravidelné nákupy v prodejnách Interspar a Spar získat značkové kuchyňské potřeby.

O zákazníky pomocí věrnostních programů začala loni na podzim bojovat i celá nákupní centra. V Česku jich totiž rychle přibývá, přičemž některá z nich se již potýkají s nízkou návštěvností. Nyní zákaznické programy fungují například v pražském nákupním centru Palác Flora a ostravském obchodním komplexu Futurum.