O prázdninách bude na silnicích více dopravních policistů. Ti totiž vyhlásili akci Prázdniny 2009 - bezpečnější. Chtějí tak reagovat na skutečnost, že v červenci a srpnu na českých silnicích umírá hodně lidí.

Loni při dopravních nehodách o letních prázdninách zemřelo 201 lidí, z toho 41 řidičů motocyklů či jejich spolujezdců. Právě motocyklisté jsou podle šéfa dopravních policistů Leoše Tržila nejohroženější skupinou, proto se kontroly policistů zaměří hlavně na lokality, kde jezdí motocyklist nejvíce.

Podle Zuzany Lisé z ministerstva dopravy jsou náklady na jednu dopravní nehodu motocyklisty pětkrát vyšší než na nehodu osobního vozu. "U motocyklistů je 18krát vyšší i riziko usmrcení na jeden ujetý kilometr než u řidiče osobního automobilu," dodala Lisá.

Jak ukázaly loňské statistiky, na tisíc dopravních nehod připadá 38 usmrcených motocyklistů, téměř 20 cyklistů a sedm řidičů osobních aut. "Téměř každý desátý usmrcený v roce 2008 byl řidič motocyklu a 37 procent všech dopravních nehod zaviněných motocyklisty, zavinili řidiči do 25 let," doplnila statistiky Lisá.

"Nemyslíš - zaplatíš!" i pro motorkáře

"V ČR došlo k rapidnímu nárůstu motocyklistů, souvisí to s rozvojem automobilismu. Bohužel na to nejsou naši řidiči navzájem připraveni," řekl šéf dopravních policistů Leoš Tržil. Proto se také policisté zaměří na kontroly motocyklistů, kteří nedodržují pravidla silničního provozu. Kontroly se budou orientovat hlavně na motorkářské lokality, jako jsou buchlovské kopce, okolí Mělníku či České Lípy.

Policisté zároveň nevylučují do budoucna ani pojízdné stanice technické kontroly, které stroje motocyklistů zkontrolují hned na silnici. "Tady narážím na úpravy výfuků, které pak způsobují mnohem větší hluk a následně kritiku veřejnosti," dodal Tržil.

Také ministerstvo dopravy, které organizuje bezpečnostní kampaň Nemyslíš- zaplatíš!, se v létě zaměří na motocyklisty. Drastické záběry z nehod je mají odradit od riskantní jízdy. Chce oslovit i účastníky letních hudebních festivalů či motoristických akcí.

Úřad chystá i nová pravidla pro zájemce o řidičské průkazy na motocykly, jak vyžaduje EU. Silné stroje by tak budoucnu mohli řídit jen lidé starší 24 let a po dvouleté praxi na slabších motocyklech.