Ministerstvo dopravy chce do deseti let otevřít 75 procent železniční dálkové dopravy v České republice konkurenci. Vyplývá to z materiálů ministerstva dopravy. Dosud všechny rychlíky na objednávku ministerstva provozují České dráhy; loni za ně úřad zaplatil 3,3 miliardy korun.
Ministerstvo chce rozdělit osobní železniční síť na soubory linek a každý rok hodlá vypsat výběrové řízení na 5 až 15 procent výkonů na železnici. S vítězným uchazečem pak bude uzavřena dlouhodobá smlouva na 10 až 14 let. Zásadní podmínkou má být údajně zvýšení kvality vozového parku a komfortu pro cestující.
Termín nejbližšího výběrového řízení ministerstvo zatím nezveřejnilo, ale má se tak stát co nejdříve.
Podle Radima Jančury, majitele firmy Student Agency (SA), která o vstup do dálkové železniční dopravy dlouhodobě usiluje, je rozhodnutí ministerstva vítězstvím pro všechny daňové poplatníky a cestující. "Souvisí to s naší závaznou nabídkou převzít polovinu dlouhodobých tratí v Česku," řekl Jančura. SA v ní slibuje nové vlaky, nižší jízdné a za své služby bude chtít ze státní pokladny méně peněz, než nyní dostávají České dráhy.
Příchod Student Agency
Téma konkurence na českých železnicích se prolomilo s příchodem potenciálního konkurenta Student Agency (SA). Ten tvrdí, že přijde s modernějšími vlaky, s levnějším jízdným a nebude potřebovat tolik peněz od státu.
Oba slibují levné a komfortní vlaky. Stát si musí vybrat: České dráhy, nebo Jančura - čtěte ZDE
ON-LINE Radim Jančura: Železnice ztratila dvacet let, svět dnes funguje jinak - čtěte ZDE
ROZHOVOR Petr Žaluda: S tím tendrem na drahách opatrně - čtěte ZDE
Dosud byly zakázky vypisovány jen na rok a rozhodnutí ministerstva dopravy prodloužit zakázky by mělo být pro budoucnost českých železnic klíčové. Ostatně tvrzení, že díky desetileté zakázce budou lidé konečně cestovat západoevropským standardem, představuje jedinou shodu mezi Žaludou a Jančurou. Obě strany se na stránkách novin i webů častují hodně kritickými slovy.