Průměrný Čech zaplatí za stejné služby v jednotlivých bankách výrazně rozdílné ceny, které se mohou lišit o stovky až tisíce korun za rok. Pro potřeby srovnání se v jednotlivých kategoriích velkého testu pořádaného Hospodářskými novinami v rámci soutěže o banku roku zvolil průměrný modelový příklad klienta s určitým množstvím využívaných služeb, které zohledňovaly, zda jde spíše o pasivního, či aktivního klienta, studenta či firmu.

Společnost Scott & Rosse, z jejíž studie srovnání vyplývá, sledovala služby bank během celého roku 2008. Výsledky v této části hodnocení bank se do celkového výsledku soutěže Nejlepší banka 2009 započítávaly vahou deseti procent a zbytek ovlivnily výsledky z dalších kategorií.

Nejlevnější: mBank

Z pohledu nákladů na vedení účtu vychází nejlevněji mBank. mBank ovšem operuje přes internet a nepracuje s hotovostními operacemi, takže její klienti musí některé služby oželet. Konkurenční banky to můžou vidět jako určité své znevýhodnění. Ale i při započtení nejvyššího srovnatelného poplatku za hotovostní operace by se na cenovém primátu mBank nic nezměnilo. Za neexistenci této služby "platí" navíc mBank v hodnocení nabízených produktů a služeb, kde skončila na posledním místě.

Propočet vznikl tak, že od maximálních sto procent, které by banka získala za všechny služby zdarma, se jí výsledek snižoval o poplatky, jež u ní klienti platili. V kategorii průměrného klienta a studenta se přitom hodnocení snížilo za každých 50 korun o jedno procento, u aktivního klienta a firmy tratila banka jedno procento za každých 150 korun. Celkové pořadí vzniklo průměrem za všechny kategorie.

Balíčky služeb lidem nestačí

Při posuzování ceny služeb pro průměrného Čecha vycházela společnost Scott & Rose z průměrného chování klientů, které stanovila dle svých výzkumů a interních informací i s ohledem na obdobné zkušenosti ze zahraničí. Hodnotila přitom osm základních služeb, jako je vedení účtů, hotovostní operace, platební transakce a další služby spojené se správou osobních financí. V cenovém srovnání přitom vyšla z běžných účtů, respektive balíčků služeb, které jednotlivé banky pro tento typ klientů nabízejí. Analýza ukazuje, že paušální poplatky za konta nepokrývají všechny náklady běžného klienta a část služeb musí bankám platit extra.

Cenová diferenciace bank je ze studie patrná, jako levnější vycházejí spíše menší banky. Vedle mBank zaplatí průměrný klient nejméně v LBBW Bank, kde ho poplatky ročně přijdou na 1056 korun. Třetí nejlevnější je Raiffeisenbank, kde klient průměrně ročně platí 1199 korun. Pod dva tisíce korun dále zaplatí klient v Poštovní spořitelně, ČSOB, Volksbank a v UniCredit Bank. U zbylých bank jsou roční průměrné náklady přes dva tisíce korun, ale rozdíly již nejsou tak výrazné. Cenová srovnání je třeba brát jako modelové příklady a každý klient může své roční náklady ovlivnit svým chováním. Pokud bude minimalizovat dražší operace na přepážkách, může výrazně ušetřit.

Na čem banky vydělávají

Analýza také ukazuje, že největším nákladem pro klienta jsou vedle poplatku za účet výběry z bankomatů. Volba vhodného konta je přitom zvlášť důležitá. Studie totiž potvrdila, že levnější balíček nemusí být vždy výhrou. Další potřebné služby může zaplatit dráž. Například Ideal konto od Komerční banky stojí ročně 564 korun. Za výběry z bankomatů pak ale průměrný klient ročně zaplatí dalších 540 korun a za vklady a výběry hotovosti na pobočce pak 360 korun. Při započtení všech poplatků běžný člověk za roční správu svých financí v Komerční bance zaplatí celkem 2 293 korun.

Naopak v UniCredit Bank stojí klienta konto Mozaika sice skoro dvakrát tolik než v Komerční bance - ročně 1236 korun, za ostatní služby pak ale doplácí výrazně méně. Například za výběry z bankomatů zaplatí ročně navíc jen 108 korun. Celkové poplatky v UniCredit Bank průměrného klienta přijdou ročně na 1637 korun. Ani dražší balíček ale neznamená, že je pro průměrného klienta výhodný. Konto Genius od GE Money stojí ročně 1008 korun, ale celkové náklady se zvednou kvůli poplatkům za výběr z bankomatů a případné hotovostní transakce na pobočce.

Velký cenový rozptyl za služby, které se platí v českých bankách, ukazuje studie i v dalších kategoriích klientů. Cenový primát nejlevnější banky si ale mBank vydobyla i v hodnocení nákladů aktivního klienta a malé a střední firmy. V kategorii studentských kont trofej nejlevnější banky získala Poštovní spořitelna s ročním poplatkem 645 korun. Srovnání cen pro studenty však zahrnuje jen účty, které banky vedou speciálně pro studenty, což bylo jen sedm bank. Třeba mBank ale zvláštní účet pro studenty nepotřebuje, protože ve finále jsou u ní poplatky pro běžné klienty zhruba o dvě stě korun ročně nižší než pro studenty v Poštovní spořitelně.