Výsledek Kamazu je meziročně nižší o 86 procent kvůli propadu poptávky po nákladních autech od stavebních firem. Velcí odběratelé Kamazu rušili objednávky nebo odkládali plánovanou obměnu vozového parku.

Kamaz uvedl, že nedodržel podmínky pro splácení úvěrů a hrozí mu bankrot. Pokud by všichni jeho věřitelé žádali splacení půjček předčasně, podnik by nebyl schopen naplnit své závazky ani prodejem vlastních aktiv, aby získal hotovost.

Kamaz ale napsal uvedl, že o své peníze žádný věřitel zatím nepožádal. Zároveň jedná o restrukturalizaci půjček. V podniku má desetiprocentní podíl německý koncern Daimler.

Rentabilitu Kamazu poznamenal vzestup finančních nákladů a vyšší výdaje na distribuci a prodej. Tržby Kamazu v minulém roce klesly kvůli dopadům finanční krize na 96,35 miliardy rublů z 97,23 miliardy za předchozí rok. Výsledek odpovídá mezinárodním účetním standardům.


Společnost dodala, že tvrdé bylo zejména poslední čtvrtletí minulého roku. Proti stejným třem měsícům roku 2007 Kamaz prodal jen poloviční počet vozů. Světová krize tehdy dolehla i na Rusko. Největší propad poptávky zaznamenal Kamaz na trhu těžkých stavebních technologií, který je s výstavbou úzce propojen.

Protože Kamaz porušil úvěrové podmínky, banky mají právo žádat předčasně své peníze. Pro Kamaz to znamená, že musel účetně přeřadit téměř sedm miliard rublů mezi krátkodobé dluhy. Podrobnosti o nedodržení platebních podmínek Kamaz neuvedl.

Kvůli propadu poptávky Kamaz od loňského podzimu zastavil výrobu ve svých továrnách již sedmkrát. Firmě se také zatím nepodařilo zbavit se zásob neprodaných vozů, napsala agentura Reuters.