Ministerstvo dopravy zpřísnilo cenové limity pro silniční stavby. Od nynějška bude Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) posuzovat každou zakázku, kde se předpokládaná cena v tendru zvýší o více než deset procent. Na páteční tiskové konferenci to uvedl ministr dopravy Gustáv Slamečka. Cílem je podle něj snaha ušetřit a získat lepší přehled o finanční náročnosti jednotlivých staveb.

Novinkou je také pravomoc fondu dopravy, který všechny stavby financuje, stavbu v určité fázi přípravy zastavit kvůli nedostatku peněz. "To je velký rozdíl. Stát, i když řekne, že cena je nakonec v pořádku, může zakázku odmítnout, když na to nemá peníze," uvedl Slamečka. V minulosti se podle něj začínalo stavět i v případech, kdy stavba nebyla finančně kryta.

V krizové plánu Slamečky je kromě cenových limitů i již dříve avizované chystání změn norem pro dálnice, které by měly být bližší normám pro rychlostní slinice,jejichž výstavba je levnější. Mezi krizovými změnami je i chystaná legislativa pro vyvlastňování pozemků nebo omezení výstavby přidružených objektů při stavbě dálnic. (např. méně mimoúrovňových křižovatek, přemostění pro křižující cesty, méně dálničních přivaděčů apod.)

Fondu dopravy na příští léta hrozí zásadní nedostatek peněz. Ačkoliv ministr původní odhad chybějících prostředků snížil z 50 miliard korun na polovinu, stále hrozí zastavení některých staveb. O možném navýšení prostředků by se mohlo jednat na podzim. Avšak další ránu resortu zasadily povodně, které nejvíc zasáhly Moravu a podle ŘSD způsobily škody za více než miliardu korun.

Stále větší tlak a hlad po penězích ze strany krajů

Slamečka a šéf ŘSD Alfred Brunclík v pátek přiznali, že jsou "pod obrovským tlakem měst a krajů", které chtějí rychlou dostavbu dálnic a obchvatů. Slamečka chce proto od ministra financí Eduarda Janoty získat na příští rok dodatečných 23 miliard do fondu dopravy.

Ministerstvo připravilo krizový plán, podle kterého se může zastavit až 40 rozestavěných staveb a 150 projektů v přípravě. Kvůli nedostatku peněz se například o dva roky protáhne výstavba dálnice D47 od Ostravy do Polska.

Dostavba dálnice R6 v ohrožení

Důkazem tlaku krajů bylo páteční prohlášení starostů a hejtmanů Středočeského, Ústeckého a Karlovarského kraje, že kvůli nedostatku peněz je ohrožena dostavba rychlostní silnice R6 z Prahy do Karlových Varů v roce 2015. Zástupci krajů to uvedli na setkání se zástupci ministerstva a ŘSD. Novinářům to po jednání sdělil náměstek hejtmana Středočeského kraje Marcel Chládek.

Zástupci tří dotčených krajů se dohodli, že v rámci asociace krajů vyvinou tlak na ministerstvo dopravy i ŘSD a zároveň připraví memorandum k dokončení R6, které předají novému ministrovi dopravy po podzimních volbách.

Rychlostní silnice R6 je nyní hotova mezi Prahou a Novým Strašecím. Podle Chládka je prioritou vybudování úseku z Nového Strašecí do Lubence. "Stavby jsou připraveny pro roky 2011 až 2015, ale nejsou na ně peníze," dodal. To přiznává ministerstvo i ŘSD.

Zhruba 90 kilometrů plánované R6 mezi Novým Strašecím a Karlovými Vary má financovat podle mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové stát, ten však krátí příspěvek fondu dopravy.

K nejohroženějším stavbám patří ty, které jsou placené z národních zdrojů. Naopak silnicím, na které přispívají evropské fondy, odklad dokončení nehrozí. To se týká například R6 od Karlových Varů směrem do Chebu.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru