Projekt nového letadla 787 Dreamliner americké společnosti Boeing dostal novou ránu. Australské aerolinky Qantas Airways v pátek oznámily, že zruší a zpozdí objednávku na celkem 30 letadel. Qantas však popřel, že by tak reagoval na další zpoždění projektu.

Boeing tento týden již popáté odložil první zkušební let svého nového letounu 787 Dreamliner. Firma to odůvodnila dalším vyztužením postranní části stroje. Na nutnost úpravy ji upozornily kompletní statické testy letadla. Důvodem je první masové použití uhlíkových vlákem místo tradičních kovů jako je hliník. Ta jsou lehčí, ale o něco křehčí a hlavně nevyzkoušená. Federální úřady proto trvají na velmi důkladném prozkoušení. První let se měl konat do konce druhého čtvrtletí, tedy do konce června. Kdy se tak opravdu stane, ale Boeing zatím neví. Letečtí analytici varují, že k rušení objednávek mohou po Qantasu přistoupit i další zákazníci.

Pád objednávek

Qantas upřesnil, že ruší objednávky 15 letadel B787-9, které měl obdržet v letech 2014-2015. Objednávky dalších 15 letadel zatím odložil o čtyři roky. Aerolinky díky tomu ušetří tři miliardy dolarů.

Čisté objednávky Boeingu, tedy počet nových objednávek minus zrušené objednávky, od počátku letošního roku činí pouze devět letadel. Ekonomická krize prudce snížila poptávku po letecké přepravě a přinutila aerolinky šetřit. Ty proto mimo jiné masivně ruší objednávky. Celkem již byly zrušeny objednávky na 58 letadel Dreamliner.

Lépe si nevede ani konkurenční evropský Airbus. Za první tři měsíce letošního roku čistý počet objednávek firmy činil pouze osm letadel, zatímco loni to bylo 395 letadel. Celkem sice získal Airbus 22 nových objednávek na letadla, avšak současně 14 předchozích objednávek firmy zrušily.

Generální ředitel Qantasu Alan Joyce dodal, že provozní prostředí pro světové aerolinky se od objednávky letadel v prosinci 2005 dramaticky změnilo. Minulý měsíc Qantas uvedl, že se mu zřejmě podaří přežít současnou leteckou krizi, aniž by musel dále snižovat kapacity, propouštět nebo navyšovat kapitál. Ve druhé polovině finančního roku však očekává provozní ztrátu. V březnu také společnost oznámila, že propustí 90 zaměstnanců na nejvyšších manažerských pozicích. Loni aerolinky propustily 1500 zaměstnanců, napsala agentura Reuters.

Nový Boeing 787 Dreamliner má být revolučním strojem, který bude z velké části složen z uhlíkových vláken. Podle úplně prvních plánů měl být prototyp hotový už před dvěma lety.