Většina společností byla pod vlivem současné hospodářské situace nucena zavést nová opatření v oblasti nákupu. Mezi nejčastější patří přehodnocení podmínek s klíčovými dodavateli včetně revize dodavatelských smluv, jednání o platebních a dodacích podmínkách a cenová vyjednávání. Vyplývá to z pravidelného průzkumu Ernst & Young provedeného mezi předními společnostmi v České republice.

Téměř polovina společností již podle průzkumu přistoupila ke snižování počtu zaměstnanců v nákupním oddělení, přitom by prý bylo možné řadově větší přínosy získat užší spoluprací s dodavateli. Nákupní oddělení mají pod kontrolou obvykle 75 až 100 procent výdajů společnosti, takže mají strategický význam pro snižování nákladů. To má velký dopad jak na řízení pracovního kapitálu, tak na finanční toky společností.

Roztříštěnost dodavatelského portfolia

Respondenti průzkumu průměrně nakupují od deseti největších dodavatelů 65 procent všech nákupů. Současně 40 procent z nich má více než 500 aktivních dodavatelů, což svědčí o velké roztříštěnosti dodavatelského portfolia.

"Konsolidace dodavatelského portfolia by umožnila jak snížení nákladů na jeho správu, rozvoj vztahů s dodavateli, tak i dosažení výhodnějších cenových, platebních a dodacích podmínek. Roztříštěnost dodavatelského portfolia zároveň poukazuje na nedostatečně rozvinutý proces řízení dodavatelů,“ upozornil partner oddělení podnikového poradenství Ernst & Young v ČR Petr Knap.

U platebních a dodacích podmínek a všeobecné spolupráce s největšími deseti dodavateli existuje u většiny společností značný potenciál k úsporám. Nyní nabízí překvapivě malé procento dodavatelů možnost slevy za dřívější úhradu faktury tzv. skont. O něco lepší je situace v oblasti doprovodných služeb, jako je například balení a doprava materiálu, kde nabízí každý druhý velký dodavatel tuto službu zdarma. Třetina respondentů má stále průměrnou dobu splatnosti s hlavními dodavateli odpovídající 30 dnům.

U řízení zásob a jejich obrátky existují podle průzkumu stále jasně viditelné rezervy a potenciál ke zlepšení. Současné průměrné hodnoty výše zásob odpovídající téměř 120 dnům, tedy čtyřem měsícům, a mají značně negativní dopad do pracovního kapitálu společnosti. Obrátka zásob pouze třikrát za rok může souviset s nedostatečně flexibilním plánováním, které je ve většině případů způsobeno nedostatečnou výměnou informací mezi partnery v dodavatelském řetězci, nadměrně vysokými bezpečnostními zásobami nebo nesprávně nastaveným systémem kontroly nákupu materiálu.

V průzkumu Ernst & Young Praxe v oblasti řízení nákupu a zásobování byli osloveni finanční ředitelé ze 30 společností působících v ČR. Polovinu respondentů tvořily výrobní společnosti následované společnostmi z chemického, farmaceutického a automobilového průmyslu. Většina dotazovaných působila ve společnostech s ročními tržbami mezi jednou až pěti miliardami Kč. Ernst & Young patří mezi nejvýznamnější celosvětové firmy poskytující odborné poradenské služby v oblasti auditu a daňového, transakčního a podnikového poradenství.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru