Ředitelství silnic a dálnic bylo první institucí, která přišla s odhadem, kolik škod napáchala velká voda. Sice předběžně a opatrně, ale přesto tento úřad konstatoval, že nečekaná povodeň na Moravě bude silničáře stát stovky milionů.

Při pohledu na zatopené mostní pilíře rozestavěného úseku dálnice D1 na 307. kilometru na Olomoucku se tak nabízí otázka: není náhodou spor mezi ministrem financí Eduardem Janotou a dopravy Gustávem Slamečkou rozhodnutý?

Oba členové úřednického kabinetu se staly symboly pře nad poloprázdnou státní pokladnou. Šlo v něm o to, kde vzít na dostavbu dalších úseků dálnic a obchvatů, když státní rozpočet a jeho správce žádá bezprecedentní šetření.

Slamečka chtěl původně 50 miliard, z nichž slevil. Nakonec nedostal do rozpočtu fondu dopravní infrastruktury téměř nic: zanedbatelných pár miliard.

Teď má na krku další výdaje, jejichž rozsah bude vyplouvat na povrch s tím, jak bude naopak opadávat hladina vody v moravských řekách.

Co se vlastně v noci ze středy na čtvrtek z pohledu silničářů - ale i železničářů - stalo?

U zmíněné stavby D1 na 307. kilometru se například vytvořilo jezero, podmáčení by mohlo ohrozit levou podpěru dálničního mostu. Zatopen je podjezd D1 v Bělotíně.

Přívalové deště zde způsobily zanesení příkopů, vytrhání silničních žlabů, sesuvy svahů a krajnic. Dále jsou porušeny čela propustků.

Na D1 jsou dále v úseku mezi 305. a 306. kilometrem naplaveniny, podemlety jsou silniční i  blízký železniční násep.

Ředitelství silnic a dálnic teď čeká role fotografa: jeho pracovníci mapují skutečný rozsah škod a pořizují fotodokumentaci.

V Moravskoslezském kraji jsou na hranici se Zlínským krajem podemleté a poškozené vozovky, chybí opěrné zdi a kaverny. Jsou zde stržená čela propustků a poškozené mostní objekty, utržená svodidla a zábradlí.

Drahé budou i popravy železničního svršku, tratě jsou poškozeny na několika místech.

České dráhy zatím nepřišly s odhadem, kolik je poslední povodeň bude stát.