Při pohledu na zatopené mostní pilíře rozestavěného úseku dálnice D1 na 307. kilometru na Olomoucku se tak nabízí otázka: není náhodou spor mezi ministrem financí Eduardem Janotou a dopravy Gustávem Slamečkou rozhodnutý?
Oba členové úřednického kabinetu se staly symboly pře nad poloprázdnou státní pokladnou. Šlo v něm o to, kde vzít na dostavbu dalších úseků dálnic a obchvatů, když státní rozpočet a jeho správce žádá bezprecedentní šetření.
Slamečka chtěl původně 50 miliard, z nichž slevil. Nakonec nedostal do rozpočtu fondu dopravní infrastruktury téměř nic: zanedbatelných pár miliard.
Teď má na krku další výdaje, jejichž rozsah bude vyplouvat na povrch s tím, jak bude naopak opadávat hladina vody v moravských řekách.
Co se vlastně v noci ze středy na čtvrtek z pohledu silničářů - ale i železničářů - stalo?
U zmíněné stavby D1 na 307. kilometru se například vytvořilo jezero, podmáčení by mohlo ohrozit levou podpěru dálničního mostu. Zatopen je podjezd D1 v Bělotíně.
Přívalové deště zde způsobily zanesení příkopů, vytrhání silničních žlabů, sesuvy svahů a krajnic. Dále jsou porušeny čela propustků.
Na D1 jsou dále v úseku mezi 305. a 306. kilometrem naplaveniny, podemlety jsou silniční i blízký železniční násep.
PŘEDPOVĚĎ na příští hodiny: Kde a jak bude pršet - čtěte ZDE
FOTOREPORTÁŽ z místa - čtěte ZDE
PÁTRÁNÍ po obětech a záchranná operace - čtěte ZDE
SOUHRN: Jak to vypadalo na Moravě po noci, v níž se protrhla mračna - čtěte ZDE
Ředitelství silnic a dálnic teď čeká role fotografa: jeho pracovníci mapují skutečný rozsah škod a pořizují fotodokumentaci.
V Moravskoslezském kraji jsou na hranici se Zlínským krajem podemleté a poškozené vozovky, chybí opěrné zdi a kaverny. Jsou zde stržená čela propustků a poškozené mostní objekty, utržená svodidla a zábradlí.
Drahé budou i popravy železničního svršku, tratě jsou poškozeny na několika místech.
České dráhy zatím nepřišly s odhadem, kolik je poslední povodeň bude stát.