Největší japonská i světová automobilka Toyota Motor v květnu meziročně snížila výrobu o 38,8 procenta na 442 621 vozů. Produkce tak kvůli slabé poptávce klesla již desátý měsíc za sebou. Nový prezident podniku Akio Tojoda navíc uvedl, že automobilka se sice hodlá co nejdříve vrátit k zisku, ale obtížné období bude trvat ještě zhruba dva roky.

Výkonný viceprezident společnosti Acuši Niimi upozornil, že snaha o návrat k zisku nebude zahrnovat uzavírání továren. "Právě teď je trh velmi tvrdý. Ale během dvou nebo maximálně tří let oživí, takže si chceme být jistí, že budeme mít prostředky k uspokojení poptávky," dodal.

Tojoda, který je vnukem zakladatele společnosti, byl ve funkci prezidenta tento týden schválen valnou hromadou akcionářů. Firmu tak poprvé po 14 letech opět vede člen zakladatelské rodiny. Tojoda rovněž uvedl, že firma přezkoumá celý svůj sortiment, aby lépe přizpůsobila nabídku jednotlivým regionům. Evropské aktivity podniku by se podle něj měly zaměřit na hybridní automobily.

Toyota vrací úder

Toyota se nyní podobně jako konkurence potýká s prudkým poklesem poptávky po automobilech v důsledku světové hospodářské krize. Pokles výroby ohlásily rovněž další japonské automobilky. Produkce Hondy se v květnu snížila o 38,4 procenta na 195 085 vozů a produkce Nissanu o 27 procent na 201 340 vozů, napsala agentura Reuters.

Toyota očekává, že v tomto finančním roce, který skončí v březnu, vykáže rekordní provozní ztrátu 850 miliard jenů (165 miliard korun). Firma však na rozdíl od amerických rivalů General Motors a Chrysler nemá v úmyslu snižovat výrobní kapacity, protože předpokládá, že světová poptávka po automobilech časem oživí.

Toyota loni v celosvětovém prodeji automobilů poprvé předstihla amerického konkurenta General Motors, který vládl světovému automobilovému trhu více než tři čtvrtě století. Vedoucí pozici Toyoty ale nyní ohrožuje německá automobilka Volkswagen, jejíž součástí je Škoda Auto.

Toyota minulý měsíc oznámila, že hodlá v letošním roce kvůli slabé poptávce snížit produkci o 28 procent na sedmileté minimum 6,68 milionu vozů z loňských 9,24 milionu vozů.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru