Po pařížském letišti Orly zadrželo další dvě letadla nízkonákladové společnosti SkyEurope i letiště v Bukurešti a v Sofii. Důvodem jsou údajné dluhy, uvedlo to ve středu rumunské ministerstvo dopravy a dodalo, že dluh aerolinek činí 529.000 eur (13,8 milionu Kč). Mluvčí společnosti Tomáš Kika ale tyto informace popřel a dodal, že SkyEurope kvůli problémům pouze zrušila tři lety na lince Vídeň - Bukurešť.

Rakouská agentura APA napsala, že letiště v Bukurešti a Sofii zadržela letadla kvůli údajným dluhům společnosti, po jednání se SkyEurope však následně stroje uvolnila. Letadlo ze Sofie do Vídně tak mělo asi pětihodinové zpoždění. Rumunské ministerstvo dopravy pro agenturu DPA uvedlo, že dluh aerolinek vůči letišti činí 529.000 eur (13,8 milionu Kč). Kvůli dluhům od pondělí zadržuje jedno letadlo SkyEurope pařížské letiště Orly.

SkyEurope mimo jiné zrušily úterní večerní let z Bukurešti. "Kvůli probíhajícím jednáním to letadlo bylo zpožděné natolik, že jsme ten let zrušili," uvedl Kika. Podle informací ČTK šlo o pronajaté letadlo, které vlastní společnost MAP Jet. Problémy v Sofii mluvčí popřel.

Od pondělí zadržuje jedno letadlo SkyEurope kvůli nesplacenému dluhu také pařížské letiště Orly.

Jednání s Paříží se protahují

Podle tiskového mluvčího aerolinek Tomáše Kiky probíhají stále vyjednávání. Společnost si nechala i vypracovat právní analýzu, podle které by mohlo jít ze strany francouzského letiště o nelegální kroky. Letadlo SkyEurope je zadržováno již od pondělka kvůli údajným nesplněným finančním závazkům ze strany aerolinií.

"Jednání o vyřešení záležitosti způsobem přijatelným pro obě strany pokračuje," řekla pro agenturu ČTK mluvčí letiště, která si nepřála být jmenována. Vývoj rozhovorů ale označila za příznivý a odhadla, že letadlo by mohlo být odblokováno v pátek. Stroj by tak poté měl v řádu několika hodin, nejvýše do 24 hodin, odletět. Procedura od vydání příslušného rozhodnutí, po stržení pečetí a získání povolení ke startu od řídící věže je prý zpravidla už rychlá.

Tyto předpoklady však nemusí být naplněny podobně jako v úterý, kdy mělo pařížské letiště propustit letadlo v podvečerních hodinách. Tento plán byl však náhle bez vysvětlení změněn. "Letiště Orly mělo nechat odletět naše letadlo v úterý, ale poté nečekaně změnili názor. Jsou zde také možné tlaky z jiné strany," uvedl Kika.

Zástupce společnosti Aéroports de Paris, která má správu nad všemi pařížskými letišti, v úterý večer jakoukoli dohodu popřel a upozornil, že obě strany jednání o vyřešení situace nedokončily. Letiště Orly také upozornilo, že jeho opatření se nevztahuje na další letadla SkyEurope na pravidelných linkách, která tak pokračují v normálním provozu.

Finanční ztráta

Letoun typu Boeing 737, které může pojmout až 149 pasažérů stojí na trhu zhruba 50 milionů dolarů. Společnost SkyEurope přichází podle mluvčího o značné příjmy. Klienti se sice během úterý vrátili domů a jsou zajištěny i ostatní lety společnosti, jak do Paříže, tak do ostatních destinací. Problémem je však náhlá úprava harmonogramu letů.

"Každé letadlo, které stojí na zemi, je nejdražší letadlo. A každé neobsazené sedadlo je nejdražší sedadlo," řekl mluvčí Kika. Tato záležitost je podle něj nepříjemnou zkušeností a SkyEurope jsou snad první společnosti, na které byl takový krok implikován.

Dluh a ochrana před věřiteli

Správa pařížských letišť doposud dluhy prý jen urgovala, k razantnějšímu kroku se odhodlala právě v pondělí. Tedy ve stejný den, kdy SkyEurope vstoupila do režimu ochrany před věřiteli, o které na žádost společnosti rozhodl bratislavský soud. SkyEurope proto také považuje zákrok za protiprávní.

"Je patrné, že situace ve společnosti není růžová, proto jsme také požádali o bankrotovou ochranu před věřiteli," uvedl již v pondělí Kika. Firma tak chce předejít hrozícímu krachu a během ochrany vymyslet restrukturalizační obchodní plán a případné vhodné investory.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru