Druhý největší pravidelný dopravce z pražského ruzyňského letiště, slovenská nízkonákladová společnost SkyEurope požádala bratislavský soud o bankrotovou ochranu před věřiteli. Ten už firmě  ochranu přiznal, aby měla čas dál jednat s potenciálními investory a sehnat peníze na splacení svých dluhů.

Klienti by neměli být nijak postiženi. SkyEurope slibují, že pod ochranou soudu zachovají provoz podle letového řádu, dodrží závazky z prodeje letenek a udrží pracovní místa.

"Není to v žádném případě vyhlášení bankrotu ani konkursu, pouze jsme chtěli získat čas na restrukturalizaci," uvedl pro agenturu ČTK mluvčí firmy Tomáš Kika. Společnost podle mluvčího zachová provoz podle letového řádu, dodrží závazky z prodeje letenek a udrží pracovní místa.

Situace SkyEurope není překvapivá. V posledních měsících aerolinky platily svým dodavatelům čím dál později. Generální ředitel SkyEurope Jason Bitter před deseti dny přiznal, že aerolinky potřebují investici ve výši zhruba 20 milionů eur (v přepočtu 540 milionů korun). Firma údajně jedná se třemi investorskými skupinami, přičemž do konce chce tyto "námluvy" dovést do konce roku.

20 milionů. Nic víc

"Nepotřebujeme víc než 20 milionů eur, může to být i méně," sdělil Bitter. Dva potenciální investoři pocházejí ze středoevropského regionu, ale nikoliv z Ruska; jeden je odjinud. Výše potřebné finanční injekce je podle Bittera nižší než dříve, neboť společnosti se podle něj daří zlepšovat provozní výsledky.

V tisku se v posledních dnech objevily zprávy, že firma dluží miliony korun, mimo jiné zaměstnancům, dodavatelům i slovenské správě sociálního zabezpečení. Česká reklamní agentura Beyond Interactice (BI) dokonce hledá věřitele SkyEurope pomocí inzerátů v tisku.

SkyEurope mají ve střední Evropě tři základny, kde "parkují" letadla. Z Prahy a Vídně létají čtyři stroje, z Bratislavy dva. Praha je podle šéfa SkyEurope nejúspěšnější základnou, obsazenost letadel se prý v květnu pohybovala kolem 75 procent. "Byznys nám tady běží, rezervace nejsou vůbec špatné," uvedl Bitter.

SkyEurope: Přežili jsme už horší chvíle 

Podle něj firma přežila už těžší časy. Na dotaz, zda zde budou SkyEurope i příští rok, Bitter řekl, že nikdo neví, co se stane. "Může třeba zkolabovat celý trh. Často už nás pohřbívali a jsme pořád tady," řekl.



Čistá ztráta firmy stoupla za první pololetí fiskálního roku o téměř 12 procent na 31,93 milionu eur (854,7 milionu korun). Provozní výnosy za šest měsíců do konce března klesly o 15,7 procenta na 84,81 milionu eur. Za leden až březen se však firmě podařilo snížit provozní ztrátu o 41 procent.

SkyEurope jsou po ČSA druhým největším pravidelným dopravcem v Praze.

Od zahájení letového provozu v roce 2002 SkyEurope zatím vždy vykázal ztrátu. Do černých čísel se společnost v předchozím období plánovala dostat zrušením nevytížených linek a zaměřením na hlavní trasy. V minulém roce však její hospodaření negativně zasáhlo zdražení pohonných hmot na rekordní úrovně.

Začátkem letošního roku aerolinky navíc přišly o část své flotily a kvůli zajištění letů si musely několik strojů pronajímat. Aerolinky od října 2008 do konce března letošního roku přepravily 1,25 milionu cestujících, což je meziročně o téměř čtvrtinu méně. Průměrné tržby na jedno sedadlo vzrostly o 13,1 procenta na 47,4 eura. SkyEurope na konci března zaměstnával 548 osob, základny má v Bratislavě, Košicích, Vídni a Praze.