Češi loni za výrobky nesoucí značku Fair Trade, která je symbolem takzvaného spravedlivého obchodu, podle odhadu agentury Green marketing utratili rekordních 41 milionů korun. Ve srovnání s rokem 2007 je to více než dvojnásobek, řekl Tomáš Václavík z agentury Green marketing na základě výsledků průzkumu, na němž spolupracovala s Asociací pro Fair Trade.

Prodej výrobků Fair Trade v ČR v posledních letech výrazně roste, i když jejich cena je zpravidla o něco vyšší než u běžného zboží. V roce 2005 činil obrat s produkty Fair Trade zhruba tři miliony korun, v roce 2006 vzrostl na přibližně deset milionů korun a předloni na 27 milionů korun. "Nejvíce Češi nakupují Fair Trade kávu, čaj, čokoládu a další cukrovinky," uvedl Václavík.

Biopotraviny prorážejí cestu

Zhruba polovinu ze všech výrobků Fair Trade Češi nakoupili v prodejnách biopotravin. Tento podíl se oproti roku 2007 nezměnil. O osm procent na pětinu vzrostl meziročně podíl výrobků Fair Trade nakoupených ve specializovaných prodejnách s tímto zbožím. Naopak klesl podíl supermarketů, o pět na 15 procent. Desetina výrobků se prodala přes internet.

Zboží s označením Fair Trade je možné koupit v desítkách prodejen zdravé výživy, bioprodejnách, čajovnách a kavárnách. Dostává se i do maloobchodních sítí, loni bylo v nabíce například v obchodech Marks&Spencer, dm drogerie, Brněnka a velkoobchodech Makro.

Na jaře 2009 zařadil výrobky Fair Trade do svých prodejen také maloobchodní řetězec Globus, další řetězce tento krok chystají, uvedl Václavík. Globus nyní nabízí osm Fair Trade výrobků, například kávu, čaj a čokoládu. "Naším cílem je rozšířit nabídku v oblasti nápojů a zařadit i produkty v dalším segmentu. Záleží pochopitelně na zájmu našich zákazníků," sdělila Zuzana Menšíková ze společnosti Globus ČR.

Drtivou většinu prodaného zboží Fair Trade loni tvořily potraviny, pouze 12 procent byly jiné nepotravinářské výrobky. Lidé si koupili textil, oblečení a řemeslné výrobky, od módních doplňků, přes potřeby pro domácnost až po hudební nástroje. Mezi oblasti, do nichž Fair Trade výrobky dosud nedorazily, patří například banány a další čerstvé ovoce či třeba řezané květiny.

Spravedlnost bez ohledu na krizi

Současná ekonomická krize podle Václavíka na trh s výrobky Fair Trade zatím žádný výrazný vliv nemá. "Čísla z celého světa ukazují, že spotřeba neklesá. Zatím lidé stále chápou nákup Fair Trade výrobků jako pomoc zemím třetího světa a nechtějí je přestat nakupovat," řekl Václavík.

Koupí Fair Trade výrobků spotřebitelé přispívají ke zkvalitnění životních podmínek farmářů a výrobců z rozvojových zemí. Nejde přitom o charitativní činnost, ale o obchod s jasně stanovenými pravidly. Jedním z nich je garance výkupních cen na určité předem stanovené období. Výkupní ceny jsou o několik procent vyšší než ceny srovnatelného zboží obchodovaného konvenčním způsobem, což by mělo zajistit spravedlivou odměnu za vykonanou práci. Pravidla jsou nastavena tak, aby byl obchod férový nejen k výrobcům, ale i ke spotřebitelům a životnímu prostředí. Část zisku putuje do společného fondu, z něhož se financují projekty sociálního rozvoje a ochrany životního prostředí. Největším odbytištěm pro tyto výrobky je Evropa.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru