Na jihu Prahy se začíná rýsovat silueta mostu, která po dokončení bude nejdelší mostní stavbou v republice, celková délka má být 2,3 kilometru. Stavby na jižní části pražského okruhu v pátek novinářům představil šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík, který zároveň na místě vykonal inspekci.

Lahovická estakáda 

Stavbaři spíše než o mostu hovoří o mostní takzvané Lahovické estakádě, která je místy vysoká až 50 metrů. Stavba, která  povede přes údolí řek Berounky a Vltavy, je součástí chystaného propojení dálnic D5 a D1, které měří 23 kilometrů a stát přijde zhruba na 24 miliard korun. Napojení na D1 bude největší dálniční křižovatkou v ČR.

"Je zde skutečně velká koncentrace unikátních technických kousků," řekl Brunclík. Na trase jsou celkem čtyři kilometry tunelů, z tunelu do tunelu vede i zmíněný most. Ojedinělý je prý také ocelový most přes Lochkovské údolí, který se staví technikou nasouvání. Stavbu prý jezdí obdivovat zahraniční experti.

Podívejte se na vznikající nejdelší most v Česku

Délka zatím nejdelších českých mostů výrazně nepřesahuje jeden kilometr. Podle internetové encyklopedie Wikipedie je zatím nejdelší dálniční most přes řeku Ohři u Doksan (1183 m), druhý je 150 let starý Negrelliho viadukt v Praze (1110 m) a třetí dálniční most přes tratě v Trmicích na Ústecku (1085 m).

První auto po mostě projede za rok

Po nové "jižní" spojce mezi plzeňskou a brněnskou dálnicí se řidiči poprvé projedou v polovině roku 2010. Úsek má výrazně odlehčit stávající Jižní spojce a Barrandovskému mostu, kde denně projede více než 100.000 vozidel. Zhruba 60.000 z nich by měla převzít nová dálnice.

Zatímco dokončení jižního spojení by podle Brunclíka nemělo nic ohrozit, nad dalšími úseky pražského okruhu visí otazníky. Celková délka okruhu má být 83 kilometrů, hotovo je 17 km.

Na financování stávajících staveb se podílejí Evropské fondy, to však nebude v dalších úsecích možné. Kromě nedostatku peněz ohrožují okruh i spory investora (ŘSD) s ekology a občanskými sdruženími.

Kromě novinářů se dnes Brunclík věnoval i inspekci. "Jinak teda pánové tu máte bordel," vytkl stavebníkům u portálu jednoho z tunelů. Dodal, že podobný nepořádek by se dal tolerovat pouze při stavbě na Sibiři.

 

Nejdelší tuzemské mosty
Most Účel délka v m
Lahovická estakáda (dokončení 2010)
dálnice - pražský okruh 2300
most přes Ohře u Doksan
dálnice D8 1183
Negrelliho viadukt Praha
železnice 1110
most přes trať v Trmicích
dálnice D8 1085
most Knínice
dálnice D8 1071
Zdroj: ŘSD, Wikipedie