Poslanecká sněmovna ve středu ulevila malým a středním podnikatelům od povinnosti vést knihu jízd. Podnikatelé s nejvýše třemi auty si budou moci v budoucnu odečítat paušálně 5000 korun za každý měsíc. Vyplývá to z novely zákona o správě daní a poplatků, kterou dnes přijala Poslanecká sněmovna.

V roce 2008 byla povinnost vést knihu jízd vyhlášena podnikatelskou Absurditou roku. Podle analýzy Ministerstva průmyslu a obchodu je administrativní zátěž spojená s vedením knihy jízd celkem 850 milionů korun za rok.

Osvobození se nebude vztahovat na velké firmy. Podle předkladatele tohoto návrhu, poslance ODS Zdeňka Proska, má nové opatření hlavně ulevit živnostníkům od administrativy. Pokud by podnikatel nepoužíval vozidlo výhradně jen k podnikání, pak by si mohl odečíst měsíčně nejvýše 4000 korun.

Kniha jízd

je doklad, do kterého podnikatel zaznamenává údaje o jízdách automobilu, který je v obchodním majetku firmy, nebo soukromého vozu, který využívá pro svou podnikatelskou činnost.

Kdo na tom vydělá

Zrušení knihy jízd by se mělo vyplatit především těm, kteří nemusí vynakládat vysoké částky na údržbu a provoz svých aut a nenajezdí ročně mnoho kilometrů. Jejich skutečné náklady jsou totiž menší než navrhovaný paušál pět tisíc korun.

V podnicích, kde mají auta často vytížená, se přechod na paušál nevyplatí. Náklady jsou totiž vyšší než navrhovaných pět tisíc.

CO SE ZMĚNÍ

- Podnikatelé si budou moci vybrat, zda zruší knihu jízd, maximálně však u tří firemních aut.

- Náhradou evidence bude paušální poplatek 5 tisíc Kč měsíčně (resp. 4 tisíce Kč při využívání auta i na soukromé účely) na jedno auto

Při porovnávání výhodnosti či nevýhodnosti vedení knihy jízd a následného uplatňování výdajů za provoz firemního auta je nutné postupovat individuálně. Obecně ale platí, že u dražších a nových aut je výhodnější je zahrnout do majetku firmy a uplatňovat výdaje na pohonné hmoty podle "paragonů" od benzinek, ne paušálem. Do nákladů je pak totiž také možné započítat například odpisy vozu, výdaje na jeho opravy a servis, garanční prohlídky, provozní kapaliny nebo zimní pneumatiky.

Pokud firma nebo podnikatel auto do firemního majetku nezařadí, nemusí sice vést knihu jízd, ale při použití takového vozu musí vyplnit "cesťák". Tedy formulář k jednorázovému použití, do kterého se zaznamenají stejné údaje o cestě jako v knize jízd. Do daňově uznatelných nákladů na provoz takového vozu pak lze uplatnit jen základní náhradu a náhradu za spotřebované pohonné hmoty.

Nárok na základní náhradu vyplývá ze zákoníku práce a pro letošní rok činí 3,90 koruny za každý kilometr ujetý na pracovní cestě

Skupinou, které novela nic nepřinese, jsou plátci DPH, kteří z nakoupených pohonných hmot uplatňují plný nárok na odpočet daně. Ti musí být schopní případné finanční kontrole prokázat, že automobil slouží výhradně k podnikání. A tuto skutečnost musí prokázat přesnou evidencí typickou pro knihu jízd.

Využití této novely se také nedotkne podnikatelů, kteří nejsou plátci DPH a své výdaje uplatňují procentem z příjmů 

Novinka pro finanční úřady u doměřování daní

Přijatou novelu zákona předložil sněmovně poslanec ODS Michal Doktor již v prosinci 2007. Novela bude nově ukládat finančním úřadům, aby zdůvodňovaly svá rozhodnutí v případě dodatečně doměřených daní. Také odvolání poplatníka u dodatečně doměřené daně by mělo mít nově odkladný účinek. Zákon také umožní pokutovat pracovníky finančních úřadu za porušování mlčenlivosti.

Novela nyní zamíří do Senátu. Pokud ten ji schválí, dostane ji k podpisu prezident republiky. Novela má nabýt účinnosti od příštího ledna. Podnikatelé ale budou moci výhody paušálního odpočtu nákladů využít již v daňovém přiznání za letošní rok.

V Poslanecké sněmovně se nachází také návrh zcela nového daňového řádu, který má dosavadní zákon o správě daní a poplatků nahradit. Poslanci by ho měli schvalovat ještě na současné schůzi. Zřejmě přitom navrhnou odložit jeho účinnost až na rok 2011.