Reálné ceny aut v Evropské unii v loňském roce v průměru klesly o 3,1 procenta. ČR a Slovensko se řadí mezi státy, v nichž propad byl vůbec největší. V České republice to podle úterní zprávy Evropské komise bylo snížení o 13 procent, na Slovensku o téměř 11 procent, což byl největší pokles mezi státy eurozóny.

V kontextu recese, která hluboce zasáhla automobilový sektor ve druhé polovině loňského roku, se ceny podle zprávy snížily ve 23 z 27 členských států bloku. Dokument odráží ceny k 1. lednu letošního roku a srovnává je s předchozím rokem. Ceny klesly o 1,3 procenta, k čemuž komise připočítala inflaci 1,8 procenta.

Rozdíly v EU

Ceny v eurozóně padaly mírněji než v celé unii. Zatímco v celém bloku propadly o 3,1 procent, v unijních státech platících eurem to bylo o 0,9 procenta. Největší propad v eurozóně, a to o 10,9 procenta, zaznamenalo Slovensko následované Finskem s minus 7,3 procenta a Slovinskem s minus 4,6 procenta.

V nových členských zemích reálné ceny klesly o 6,9 procenta. V Lotyšsku o 14,7 procenta, v Estonsku o 14,2 procenta a v ČR o 13 procent.

Šrotovné je připraveno. Ale letos už nejspíš nebude, říká ministr - čtěte ZDE

Zprávu výkonný orgán komise zveřejňuje od počátku 90. let. Začal s tím v reakci na četné stížnosti spotřebitelů, kteří se pozastavovali nad rozdíly v cenách v jednotlivých členských státech či překážkami, které jsou spjaté s nákupem vozu v jiném státě bloku.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru