Ministr dopravy (MD) Gustáv Slamečka počítá pro příští roky se zvýšením státních výdajů na železniční dopravu v krajích o další dvě miliardy korun. Kraje také v úterý potvrdily možnost snížit rozsah objednávek o 12 procent ve srovnání s letošním stavem. Vyplývá to z tiskové zprávy zaslané po jednání MD se zástupci Českých drah, Správy železniční dopravní cesty a klíčových odborových sdružení.

"Uvedené kroky, o nichž jsme s odboráři začali jednat, umožní ušetřit v roce 2010 oproti roku 2009 celkem 1,7 miliardy korun ze státního rozpočtu a z rozpočtu krajů," uvedl Slamečka. Nutnou podmínkou pro získání vnějších, především bankovních zdrojů na financování obnovy vozového parku, je podle něj možnost uzavírání dlouhodobých smluv o přepravě na nejméně pět, ale optimálně 10 let, které by pro banky byly dostatečnou garancí návratnosti. S odpovídajícím poklesem výkonů se ČD mohou vyrovnat díky restrukturalizaci především fixních nákladů.

"Považuji za důležité vést konstruktivní diskusi o restrukturalizaci v drážní dopravě nejen s managementem ČD jako největšího dopravce a SŽDC jako správce dopravní cesty, ale také se zástupci zaměstnanců. Věřím, že dnešní setkání bylo důležitým zahájením takové diskuse," dodal Slamečka.

Zákon o veřejné dopravě v přípravě

Podle ministra je důležité také dokončení zákona o veřejné dopravě. "Ten sice neumíme schválit v období do voleb, ale naší ambicí je připravit po technické stránce zákon tak, aby mohl být novou vládou předložen co nejdříve po volbách," upřesnil Slamečka.

Vláda na svém pondělním jednání schválila mimořádný finanční příspěvek krajům a Českým drahám na ztrátové regionální spoje ve výši 3,2 miliardy korun. Dráhy přitom hrozily, že bez dotace "drasticky" omezí provoz a investice do vozového parku. Provoz "lokálek" je pro dráhy každoročně ztrátový. Ačkoliv kraje za regionální vlaky loni firmě zaplatily 4,7 miliardy korun, ztráta činila 3,2 miliardy.

V minulých letech dráhy ztrátu hradily ze zisků nákladní dopravy a z prodeje majetku. To však podle vedení ČD už není možné; nákladní doprava funguje více než rok jako samostatná společnost a prodávat již není co. Firmě se nedaří vyjednat ani vyšší příspěvek od krajů; samospráva s poukazem na nedostatek peněz vyjádřila ochotu navýšit platby pouze o inflaci.

Mimořádné peníze zaplatí krajům státní rozpočet, čímž se sníží dotace fondu dopravy. Fond dopravy následně dostane od státu z privatizačních výnosů dvě miliardy Kč. Celou operací tak fond přijde o 1,2 miliardy Kč. Kraje peníze přepošlou Českým drahám.