Největší americká automobilka General Motors, která v pondělí vyhlásila bankrot, se dohodla na prodeji své legendární značky Hummer. Informovala o tom v úterý agentura AP. Jméno nového majitele ani kupní cena zatím nejsou známy.

GM tak chce urychlit svoji "očistnou lázeň". Bankrotová ochrana měla podle původních plánů trvat dva až tři měsíce. Nyní se však chce inspirovat rychlostí realizace záchranného plánu Chrysleru a vrátit se do běžného procesu už do 30 dnů. Informovala o tom agentura AP.

Zádrhelem pro automobilku GM by mohla být velikost koncernu, který je přece jen několikanásobně větší než Chrysler. Jedná se o skutečný kolos, který má mj. rozsáhlý management , což by podle ústředí v Detroitu mohlo zkomplikovat zrychlení procesu odvrácení likvidace. V menší automobilce Chrysler šlo přeci jen proces restrukturalizace lépe zjednodušit.

Automobilka zatím v rámci snah o její záchranu dostala z peněz daňových poplatníků asi 20 miliard dolarů. Americká vláda jí nyní poskytne dalších 30 miliard USD, od kanadské vlády dostane asi 9,5 miliardy dolarů. General Motors působí v obou zemích, a bankrot tak zasáhne zaměstnance v USA i v Kanadě.

Rozpaky i naděje

Největší americká automobilka General Motors požádala o bankrotovou ochranu před věřiteli v pondělí. Automobilka se v rámci restrukturalizace dostane pod kontrolu státu, který převezme v GM většinový podíl 60 procent, nechce ale být aktivním akcionářem..

Americký ministr financí Timothy Geithner a později i prezident barack Obama vyjádřil naději, že americké automobilky opustí bankrotový režim bez potřeby další vládní pomoci v budoucnosti a brzy se vrátí k zisku.

"Jsem si absolutně jist, že pokud bude mít nový podnik dobrý management, dostane se z konkurzního řízení v takovém stavu, že bude schopen porazit i světové automobilky a znovu bude nezbytnou součástí americké hospodářské budoucnosti," řekl prezident, jehož citovala agentura AP.

General Motors dá nyní prioritu čtyřem značkám: Chevrolet, Cadillac, Buick a GMC. Dalším čtyřem se přestane věnovat. Záměrem vedení firmy je propustit asi 21.000 zaměstnanců, což je zhruba 34 procent celkové pracovní síly. Předčasný odchod z podniku nicméně General Motors podle agentury AP nabídne úplně všem svým zaměstnancům, což je asi 61.000 lidí ve výrobě.

Krach General Motors je třetím největším bankrotem v americké historii (po Lehman Brothers a WolrdCom) od roku 1980 a největším bankrotem mezi automobilkami. Nejnovější vlnu bankrotů v USA rozpoutala současná finanční krize. Jen v letošním roce například zbankrotovalo v USA 99 veřejně obchodovaných společností.

Klikněte na letopočet a projděte si historii GM