Očekávaný bankrot největší americké automobilky General Motors (GM) finanční trhy neovlivní, protože scénář jejího vývoje byl již delší dobu známý, shodli se analytici. Dopad na české subdodavatele a potažmo na tuzemskou ekonomiku bude podle nich záležet především na dalším vývoji společnosti Opel, která je evropskou divizí GM.

Bankrot GM nebude pro finanční trhy překvapením a bude znamenat spíš jen formální změnu dlouhodobě neutěšeného stavu této automobilky, řekl analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek. Vyhlášení bankrotu lze přirovnat k eutanázii, která zbaví trh nejistoty, doplnil analytik Patria Finance David Marek.

Pád tak velké automobilky podle Marka samozřejmě negativně ovlivní subdodavatelský sektor. Nicméně automobilový trh jako celek je v situaci, kdy produkce automobilů přesahuje poptávku, takže místo uvolněné GM rychle zaplní jiné automobilky, podotkl.

Bankrot GM. Je to výhoda pro Škodu?

Bankrot by neměl podle ekonomů nějak výrazně pomoci ani českému exportu, především automobilce Škoda. "Nemyslím, že to bude pro Škodu klíčový faktor, i když oslabení jednoho účastníka trhu je pro ostatní jistě výhoda. Záležet bude hlavně na tom, jak bude řešena situace OPELu, kde je vidět že německá vláda udělá hodně proto, aby firma byla poznamenána co nejméně," uvedl bývalý viceguvernér České národní banky Luděk Niedermayer, který v současnosti pracuje pro poradenskou společnost Deloitte. "Nevím také, jak bude řešena situace asijských produkčních kapacit, které jak tuším na náš trh také dodávají," dodal.

Následné dopady bankrotu do americké a světové ekonomiky budou záviset na tom, které části firmy budou během bankrotu uznány za životaschopné, upozornil Sobíšek. Pro českou ekonomiku, kde je řada firem významnými subdodavateli Opelu, vidí jako podstatné to, zda se Opelu rychle podaří vyvázat se z vlivu krachujícího GM. "A za druhé, s jak velkou redukcí výrobních kapacit bude spojen přechod Opelu k novému akcionáři a k nové strategii," dodal.

Analytik Raiffeisenbank označil situaci GM za fázi zúčtování. "Přichází vždy se zpožděním vůči ekonomickému cyklu. Nezávisle na tom, zdali jsme již na dně, nebo ne. A přináší sebou růst insolvence, krachne gigant a strhne sebou i menší dodavatele," vysvětlil. Právě proto je prý třeba míra nezaměstnanosti zpožďující se proměnná vůči cyklu. Po recesích v letech 1990 až 1991 a 2000 byla nezaměstnanost na maximu až po 15 až 19 měsících od doby, kdy se ekonomika odrazila ode dna, připomněl.

Největší americká automobilka General Motors by měla dnes požádat o bankrotovou ochranu před věřiteli. V problémovém Opelu by měli po sobotní dohodě s německou vládou a GM získat majoritu kanadsko-rakouský výrobce dílů Magna a ruská Sberbank. Saab, který na začátku roku požádal o ochranu před věřiteli, zatím investora hledá.