Globální ekonomika by se mohla ze současné krize dostat už na začátku příštího roku, i pak ale bude třeba pozorně monitorovat chování finančních trhů. Řekl to v pátek šéf Mezinárodního měnového fondu (MMF) Dominique Strauss-Kahn. Globální ekonomika nyní zažívá nejvýraznější propad od druhé světové války.

"Očekáváme, že se z krize dostaneme začátkem roku 2010, především pokud zajistíme, že se vyčistí určité segmenty finančního systému. Neměli bychom zapomínat na úkol dál sledovat globální systém, až se z krize dostaneme," poznamenal šéf MMF na konferenci v Marrakéši.

Růst ekonomiky v USA a výroby v Japonsku

V poslední době se z různých statistik objevují známky zlepšení globální ekonomiky, například mírnější pokles hrubého domácího produktu v USA nebo výraznější růst výroby v Japonsku. Dílčí zlepšení je vidět i na realitním trhu v Británii či na maloobchodním trhu v Německu.

Americká ekonomika v prvním čtvrtletí podle zpřesněných údajů klesala tempem 5,7 procenta ročně. Předběžná zpráva však hovořila o poklesu tempem 6,1 procenta.

Mezinárodní komunita by si podle Strausse-Kahna měla vzít z nynější krize ponaučení. "Došli jsme k dvěma závěrům. Máme povědomí o globálním klimatu, ale nemáme jasnou odpověď na globální realitu," řekl podle agentury Reuters šéf měnového fondu.

Po asijské finanční krizi z konce 90. let se podle Strausse-Kahna svět mylně domníval, že příčinou další krize budou takzvané rozvíjející se trhy. Když pak začaly problémy jinde, experti prý nebyli připraveni. Obecně se má za to, že kořeny současné krize jsou v hypotečním trhu v USA.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru