Zachrání se německá automobilka Opel před bankrotem? Všichni tvrdí, že o záchranu usilují, přesto před pátečním jednáním i během nich přetrvávaly velké otazníky a nejasnosti. Na pětadvacet tisíc zaměstnanců Opelu v Německu tak dlouho nevědělo , jaký osud jejich ztrátový podnik čeká.

I páteční jednání přinesla řadu překvapení. Již dopoledne oznámil Fiat, že se jednání nezúčastní, neboť podmínky, které tomu předcházely nehodlal akceptovat. Jediným hráčem ve hře o Opel tak zůstala kanadská Magna, která byla favoritem i pro německou vládu.

Hlasy, které pátečnímu jednání Merkelové a spol. předcházely, tvrdily, že pokud se Magna dohodne na podmínkách s GM, nebude pro vládu problém tuto dohodu posvětit.

Po 16:00 pak oznámila agentura Reuters, že se GM s Magnou dohodly na základních obrysech záchrany automobilky Opel. O situaci v GM a Opelu také jednali v Bruselu ministři průmyslu států EU.

Vývoj jednání jsme sledovali v on-line přenosu.

Sledujeme online

ObnovitOd nejstarších
29.5.2009 16:34 | 16:05 - Magna se dohodla s GM !!!

Zdá se, že jednání o Opelu dostanou svěží vítr. Podle agentury Reuters s odvoláním na zdroje blízké jednání se General Motors dohodl na podmínkách s kanadským dodavatelem autodílů Magna.

Obě strany nyní dolaďují memorandum porozumění, které bude sloužit jako základ pro žádost o překlenovací úvěr ve výši 1,5 miliardy eur a také záruka řešení, které ochrání Opel před věřiteli v případě, že mateřský koncern GM skončí v bankrotu podle Kapitoly 11. 

"Hrubá dohoda byla dosažena. Cílem je nyní doladit  co nejvíce detailů předtím, než s nimi předstoupíme před vládu (Angely Merkelové) podepsat memorandum o vzájemné dohodě," uvedl zdroj agentury Reuters.

29.5.2009 16:05 | 16:05 - Jednání vlády byla přerušena

Jednání německé vlády a dalších zástupců v kancléřství bylo odloženo o dvě hodiny a pokračovat by znovu mělo od 18:00. Ani jedna ze stran zřejmě nechce ustoupit a tak marně hledají východisko, které by zachránilo automobilku před krachem.

29.5.2009 15:11 | V Bruselu začala jednání, rozhodnutí nepadnou

Krátce po třetí hodině začala v Bruselu jednání ministrů průmyslu členských zemí EU.

"Žádná tady rozhodnutí nepadnou," řekl podle německých médií organizátor setkání Günter Verheugen, podle něhož půjde spíše o výměnu informací. Zástupci GM se bruselského setkání nezúčastní.

O páteční schůzku usilovala zejména Belgie, která se vzhledem k velkému německému a britskému tlaku obává o osud pracovníků továrny Opelu v Antverpách.

29.5.2009 14:21 | 15:00 - Insolvence Opelu záhubou prodejců

Prodejci vozů Opelu v pátek odpoledne důrazně varovali před následky případné insolvence automobilky. Většina z 2000 prodejců Opelu v Německu by ji nepřežilo, řekl magazínu Autowoche mluvčí svazu prodejců Thomas Bielig.

"Insolvence by sice byla z hlediska vztahu mezi Opelem a GM určitým posunem, ale z našeho pohledu by definitivně nic nepřinesla," konstatoval Bielig.

Největší obavy dealerů vozů plynou z toho, že v případě insolvence automobilky by zcela skončily veškeré podpory prodeje Opelu, a to i v případě již dodaných vozů.

"To by mnohým prodejcům zlomilo vaz," avizují prodejci. Podle Autowoche činí podpora na jedno nové auto 600 až 1800 eur.

29.5.2009 14:13 | 14:00 - Barroso vyzval k jednání podle pravidel

Při záchraně Opelu musí být dodrženy veškeré zákony a pravidla EU, prohlásil šéf Evropské komise José Manuel Barroso před páteční schůzkou v Bruselu.

Připomněl, že už v březnu se ministři hospodářství a průmyslu členských zemí shodli na tom, že bez předchozí koordinace s ostatními zaangažovanými zeměmi nesmí dojít k žádným zvláštním opatřením.

Podrobněji se k situaci kolem Opelu nevyjádřil.

29.5.2009 13:50 | 13:50 - Vládní zdroj: Opel získá Magna

Podle agentury Bloomberg uvedl Jürgen Reinholz, ministr hospodářství Durýnska, že Německo si pro převzetí Opelu zvolí nabídku Magny. Podmínkou je její dohdoa s GM. "Vše nyní ukazuje na to, že Magna je preferovaným investorem," prohlásil.

"Klíčové je, aby se zástupci GM a Magna dohodli na budoucí spolupráci včetně řešení jak vyhovět požadavku GM na přísun hotovosti, aby Opel mohl nadále fungovat. Pokud k dohodě nedojde, nemá Opel nic jiného na výběr, než insolvenční řízení"

Požadavek GM na překlenovací úvěr ve výši 1,5 miliardy euro pro Opel v sobě obsahuje podmínku zaplacení 450 milionů euro v hotovosti dopředu před dokončením transakce, uvedl ve čtvrtek šéf GM Fritz Henderson.

29.5.2009 13:41 | Neúčastí na jednání hrozí i Magna

Magna podle serveru spiegel.de zřejmě napodobí Fiat a odstoupí od pátečních rozhovorů. Koncern Franka Stronacha je údajně těžce rozčarován vyjednávacím stylem americké delegace a ke schůzce v kancléřském úřadu tak vůbec nemusí dojít.

Zástupce Magny a GM podle Spiegelu vyjednávali od čtvrtečního večera až do druhé hodiny ranní. Od šesté hodiny ráno rozhovory opět pokračují a výsledek je stále v nedohlednu. Vyjednávání se stále točí kolem patentů, licencí a trhu.

Podle Magny však Američané brzdí jakýkoli pokus o konsens. "Nejsme si jisti, zda Američané vůbec chtělí Opel prodávat," cituje Spiegel svůj zdroj.

29.5.2009 12:38 | 10:00 - Fiat na páteční schůzce nebude !!!

Italský Fiat oznámil, že se nezúčastní pátečního jednání s německou vládou, protože považuje její požadavky za přemrštěné. Informovala o tom v pátek agentura Reuters.

"Požadavek vlády, aby Fiat poskytl Opelu peníze na provoz do doby, než vláda nerozhodne o načasování a podmínkách překlenovacího úvěru, znamenají pro turínskou firmu zbytečné a bezdůvodné riziko," uvedl v ranním prohlášení generální ředitel Fiatu Sergio Marchionne.

Poznamenal také, že je nesmyslné očekávat, že Fiat poskytne finanční pomoc, když se zatím nedostal ani k úplným finančním záznamům Opelu.

 

29.5.2009 10:00 | Osud Opelu zajímá i Brusel

Do situace kolem Opelu se zapojí i Evropská unie (EU), která ale nechce řešit pouze složitou situaci německé automobilky, ale i celkový dopad podnikání General Motors v unii.

Proto je třeba, aby řešení bylo celoevropské, tedy aby k němu přispěly všechny členské státy. V předvečer páteční bruselské schůzky ministrů hospodářství a průmyslu kvůli situaci v Opelu to řekl místopředseda Evropské komise Günter Verheugen.

"Evropská komise neřeší jenom Opel. Řešíme (problematiku) GM v Evropě. Jedná se také o (divize GM) Vauxhall a Saab. Ve členských státech jsou také některé továrny, které přímo řídí General Motors Europe, a ne jedna z těchto tří automobilek. Navíc všude v Evropě jsou (jejich) dodavatelé," řekl Verheugen.

Podle nej tak může existovat jen evropské řešení. "Počítám s tím, že (na schůzce v Bruselu) poskytnou kompletní a transparentní informace všechny vlády, nejen Německo," dodal.

29.5.2009 09:19 | Noční jednání v Berlíně se ve středu zadrhla

Jednání o budoucnosti Opelu skončila ve čtvrtek nad ránem bez výsledku.

Nečekané a nemilé překvapení si na jednání si připravil mateřský koncern GM. Američané zcela překvapivě přišli s požadavkem na více peněz. Bez ohledu na avizovaných 1,5 miliardy eur v podobě překlenovacího úvěru pro dceřiný Opel, požadali o dalších 300 milionů eur.

Zástupci německé a americké vlády, spolkových zemí, potenciálních investorů se po více než osmihodinové noční schůzce nedokázali dohodnout ani na poskytnutí překlenovacích úvěrů a vytvoření modelu přechodné správy automobilky do doby, než ji převezme vybraný investor.

Nepřipravené a bizarní jednání

Američané zaskočili německé partnery požadavkem, aby spolková vláda zvýšila překlenovací úvěr pro Opel v průběhu jeho restrukturalizace z 1,5 na 1,8 miliardy eur.

Na tom se jednání zadrhlo. Americké ministerstvo financí podle německých médií vyslalo do Berlína "vyjednávače třetí kategorie", kteří neměli potřebné pravomoci.

"Jednání muselo být několikrát přerušeno, aby Američané mohli s Washingtonem konzultovat odpověď na určitou otázku," poznamenává server Spiegel Online.

Související