Skoro rok a půl prodává čtvrtý největší pivovar v zemi Budějovický Budvar v republikové distribuci desetistupňové výčepní pivo Pardál a nyní přidá další značku s tímto názvem. Nový Pardál bude tentokrát jedenáctistupňový ležák.

Jedenáctistupňové ležáky jsou v poslední době trendem u větších i menších pivovarů. Ale Budvaru, kterému loni klesl hrubý zisk na 213 miliónů korun a tržby stouply na 2,09 miliard korun, dosud jedenáctka chyběla.

Podrobnosti ve středu 

Podrobnosti o novém Pardálu zatím představitelé pivovaru tají. „Nebudeme se vyjadřovat k našim záměrům dřív než je oficiálně představíme," vyjádřil se ředitel Budvaru Jiří Boček.

Očekává se, že novinka by mohla postupně zaútočit na trhu na další zavedené značky v této kategorii - například Zlatopramen z uskupení Heineken nebo Kozla Medium od jedničky trhu Plzeňského Prazdroje.

„Je ale zřejmé, že Budvar svou novou jedenáctkou reaguje hlavně na Prazdroj a jeho značku Gambrinus," vysvětluje nejmenovaný šéf jednoho z větších českých pivovarů. Desítka Gambrinus, která představuje každé čtvrté prodané pivo na českém trhu, v prodejích klesá a v Prazdroji na to reagovali masivní marketingovou podporou - od loňska i novou jedenáctkou Gambrinus Excelent. „Všichni se logicky strefují především do tak masivně rozšířené značky. Na našem silně konkurenčním trhu vidí v jejím poklesu šanci na prosazení vlastního piva," dodává zmíněný pivovarnický expert.

Prazdroj se podle slov mluvčího Jiřího Marečka nové konkurence nebojí. Podobná vyjádření českých pivovarníků na adresu desítky Gambrinus a o snaze jí ukrojit co největší tržní podíl, už ale nenechávají zástupce Prazdroje v klidu. „Už desítka Pardál prý chtěla sesazovat Gambrinus. A realita je jinde,“ reaguje Mareček. Navíc desítka Pardál se prodává v levnější cenové kategorii a podle něj tedy nepředstavuje přímou konkurenci Gambrinusu.  

Excelent v čele žebříčku 

Gambrinus Excelent se od loňského uvedení na trh stal podle zástupců Prazdroje už jedničkou na trhu v kategorii jedenáctistupňových piv. To samé tvrdí i Heineken o své léta zavedené jedenáctce Zlatopramen. Rozsoudit je není lehké, pivovary čísla o prodejích konkrétních značek nezveřejňují.

Budvar ale netají prodeje své desítky Pardál. Téměř 200 tisíc hektolitrů za loňský rok, kdy byla tato značka poprvé v republikové distribuci.

„Desítka Pardál je v pořadí už 16. nejprodávanější značkou na našem trhu. Přispěla hodně k našemu celkovému růstu v loňském roce," pochvaluje si ředitel Budvaru. Celková produkce pivovarů v Česku loni mírně klesla na necelých 20 miliónů hektolitrů. Budvar přitom v minulém roce zaznamenal růst o 4,7 procenta na 1,3 milióny hektolitrů. Podstatnou část z toho tvoří světlý ležák Budweiser Budvar.

Jedenáctka se značkou Pardál tak evidentně míří spíš na střední cenovou skupinu a konzumenty, kteří nepijí „Budweiser".

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru