Druhá největší světová karetní asociace MasterCard dostala těžkou ránu. Kvůli rozhodnutí americké banky JPMorgan přejít ke konurenční asociaci Visa očekává ztrátu více než poloviny z téměř 60 miliardového portfolia uživatelů debetních karet. Informovala o tom v pátek agentura Bloomberg s odvoláním na dva důvěryhodné zdroje.

JPMorgan se rozhodla k zásadnímu kroku poté, co koupila zkrachovalou americkou spořitelnu Washington Mutual. Tu stejně jako většinu dalších finančních společností položilo široké napojení na problematický hypoteční trh. JPMorgan po odkoupení převážné většiny majetku spořitelny od amerických regulačních úřadů začala provádět změny nejen ve vedení a řízení, ale také restrukturalizaci firmy.

"Uvědomujeme si, že vzhledem k vysoce konkurenčnímu prostředí v našem odvětví a k finanční situaci, která v současnosti panuje, mohou taková rozhodnutí nastat," řekla Bloombergu mluvčí MasterCard Joanne Trout. "Tento krok by neměl mít významný vliv na příjem společnosti," dodala.

Mluvčí společnosti JPMorgan Christine Holevas odmítla celou situaci komentovat. Mluvčího společnosti Visa se podle agentury Visa nepodařilo sehnat také.

MasterCard a spor s EU

Asociace, která vydává platební karty se potýká s problémy nejen na americkém kontinentě. Evropská komise v dubnu skončila s vyšetřováním asociace MasterCard. Utnula tak 15 měsíců dlouhý spor.

Brusel už v minulosti nařídil společnosti, aby zrušila takzvané směňovací poplatky (MIF), které banka prodejce platí bance držitele karty za každou přeshraniční transakci. Mastercard se sice zavázal, že výši poplatků sníží, ale nadále je zachová.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru