Stát podepíše smlouvu na provozování rychlíkové dopravy opět s Českými drahami. Tentokrát ale rovnou na deset let. Soukromé železniční firmy se obávají, že kvůli tomu nedostanou příležitost.

Ministerstvo dopravy ale uklidňuje, že kdyby měl někdo o některý z rychlíkových spojů zájem, šanci dostane. Pokud se o rychlík přihlásí jiný dopravce, stát bude moci smlouvu s ČD na tento spoj do roka vypovědět a vypsat výběrové řízení.

Výběrová řízení? Až pak

"Kdo ale zaručí, že stát výběrové řízení skutečně vypíše a neodvolá se na to, že smlouvu již má na deset let uzavřenou s drahami?" ptá se šéf Student Agency Radim Jančura.

Předseda Sdružení železničních společností Jiří Mužík by ale proti smlouvě nic zásadního neměl, pokud bude opravdu umožňovat vypovězení její části v případě, že se o daný spoj přihlásí jiný zájemce.

"Ta smlouva je potřeba a dá více jistot Českým drahám," hájí dokument mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka. Dodává, že díky desetileté platnosti nebude státní administrativa zbytečně řešit každoroční prodlužování.

Nyní podobu smlouvy schvaluje ministerstvo financí. Její konkrétní podmínky a výši úhrad nechce před vlastním podpisem ani jedno z ministerstev komentovat.

Dávají tak prostor spekulacím a ty říkají, že České dráhy dostanou více peněz a na více vlaků než dosud. Hrazené by měly být i vlaky EC a IC, které dosud jezdily bez dotací. Nově by tak dráhy mohly dostat až 5,5 miliardy korun. Konkrétní výše úhrad má být ale zveřejněna až po podpisu smlouvy.

"Vzhledem k tomu, že ji mají ke schválení již od dubna, mělo by být její podepsání otázkou týdnů," předpokládá Kupka. S podpisem pak nikdo nechce otálet. Ministerstvo financí pouze vzkazuje, že na konečné verzi pracuje s resortem dopravy a na něj se odkazuje. To nekomentují ani ČD, jde prý o záležitost státu.

Zájem o rychlíky je

Přípravu smlouvy začalo ministerstvo dopravy během úřadování Petra Bendla. Ten sliboval, že železnici otevře konkurenci. Nová smlouva ji ale paradoxně uzavírá právě v době, kdy se čeká na společnou nabídku firem Student Agency podnikatele Radima Jančury a francouzské dopravní skupiny Keolis.

Jančura již v lednu oznámil, že mají o rychlíkové spoje zájem a během dubna podají nabídku. "Teď má větší prioritu příprava nabídky do tendru v Libereckém kraji," vysvětluje zpoždění Jančura.

Teď ale riskuje, že jim kvůli provozování regionálních tratí Jizerskohorské železnice "ujede vlak" v rychlíkových spojích. Pokud totiž nabídku na dálkové spoje podá až po podepsání smlouvy, bude muset počkat, než se stát vyváže z dohody s Českými drahami.

Jančura zvažuje i další podnět k Evropské komisi. Podle něj stát může takovou smlouvu uzavřít jen v případě, že si je jistý, že na trhu není alternativní dopravce. "A takovou jistotu vzhledem k tomu, kolik firem se přihlásilo do posledních výběrových řízení, mít zkrátka nemůže," dodává. O rychlíkové spoje má zájem nejen on, ale i firmy Arriva, Veolia a Viamont.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.