Mladoboleslavský závod Škody Auto bude vyrábět převodovky pro malý rodinný vůz Up! koncernu Volkswagen.

Společnost do rozšíření výroby investuje přes 1,5 miliardy korun. V boleslavském závodě se tak vytvoří 270 nových pracovních míst. Výrobní kapacita nových převodovek bude činit 1000 kusů denně. Agenturu ČTK o tom informoval mluvčí automobilky Jaroslav Černý.

Vedení koncernu VW původně uvažovalo o tom, že malý vůz se bude vyrábět ve škodováckém závodě ve Vrchlabí. Jeho výroba však byla nakonec přidělena do Bratislavy. Škoda bude do tohoto auta vyrábět převodovku s označením MQ 100. Firma k tomuto projektu podala na agenturu pro rozvoj a podnikání CzechInvest žádost o investiční pobídku.

"Nasazení počítáme nejprve do malého rodinného vozu s možností později umístit převodovku do dalších modelů naší značky a dalších malých vozů vyráběných v rámci koncernu Volkswagen. Zahájení výroby je plánováno na konec roku 2010," uvedl Reinhard Jung, předseda představenstva Škody Auto. 

Dobrá zpráva po sérii špatných 

Mluvčí agentury CzechInvest Lucie Kocourková ČTK řekla, že Škoda Auto na tento investiční projekt získala státní podporu v podobě částečné slevy na dani, kterou může firma po dosažení ziskovosti nové továrny čerpat maximálně pět roků. "Investice Škody Auto je o to cennější, že ji společnost oznamuje v době, kdy řada jiných firem spíše stagnuje," podotkla pověřená generální ředitelka CzechInvestu Alexandra Rudyšarová.

Škoda Auto díky této investici podle Rudyšarové vytvoří nová pracovní místa určená především kvalifikovaným lidem s přinejmenším středoškolským vzděláním.

Zpráva o investici VW přichází krátce poté, co německá automobilka Volkswagen vykázala extrémně slabé výsledky v prvním čtvrtletí. Čistý zisk se propadl o 72 procent na 263 milionů eur. Ještě v minulém roce firma dosáhla ve stejném období zisku 929 milionů eur.

Také Škoda Auto vlastněná stoprocentně největší evropskou automobilkou VW v prvním čtvrtletí zažila dosud největší propad zisku v historii. Její čistý zisk klesl meziročně z loňských 3,6 miliardy korun na 312 milionů, tedy o 91 procent. Vedení firmy považuje tyto výsledky za pozitivní - na rozdíl od automobilek Daimler, Chrysler či General Motors totiž Škodovka neskončila ve ztrátě.

Obor postižený krizí 

Automobilový průmysl po celém světě se nyní potýká s propadem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry a výdajů. Výhled na zbývající část letošního roku je stále nejistý a podmínky na trhu zůstávají obtížné, napsaly agentury AP a Reuters.