Airbus A320 se začal montovat ve městě Tchien-ťin blízko Pekingu loni v září ze součástek trupu dovezených z Evropy a je úplně prvním letadlem Airbusu, které bylo vyrobeno mimo Evropu. Informovalo o tom konsorcium EADS, které je mateřskou společností Airbusu. Firma si od montáže letadel v Číně slibuje posílení své pozice na nejrychleji rostoucím trhu velkých letadel.

Airbus chce do konce roku 2011 vyrábět v Číně měsíčně čtyři A320. Firma odhaduje, že v rozmezí let 2006 až 2025 bude Čína potřebovat více než 3000 velkých letadel, včetně 180 velkých osobních letadel super jumbo Airbus A380.

První letadlo smontované v Číně obdrží v červnu leasingová společnost Dragon Aivation Leasing. Provozovat ho bude společnost Sichuan Airlines. Čínské společnosti si od Airbusu objednaly 700 letadel, z toho většina je A320.

Letecká doprava je na jednotce intenzivní péče - čtěte ZDE

EADS doplatil na problémy Airbusu - čtěte ZDE

Čínské vize

Airbus a jeho americký konkurent Boeing se obracejí na asijské trhy, v čele s Čínou, protože poptávka na domácím trhu klesá. Také Čína již však začíná pociťovat globální ekonomickou krizi. V prosinci Peking přiměl aerolinky, aby kvůli poklesu letecké přepravy zrušily nebo odložily objednávky nových letadel.

Navzdory krizi však Čína podporuje rozvoj domácího leteckého průmyslu. Do roku 2014 chce země začít vyrábět letadla s více než 150 sedadly a nákladní letadla pro převoz až 100 tun, a stát se tak hlavním konkurentem Airbusu a Boeingu. Termín zahájení výroby obřího letounu však zatím nebyl stanoven, napsala agentura Reuters.