Sněmovna schválila sociálnědemokratický návrh zákona regulující chování obchodních řetězců. Za zneužití významné tržní síly jim navrhuje až desetimilionové tresty. Zákon nyní zamíří do Senátu. Exministr zemědělství Petr Gandalovič (ODS) ho nazval právním paskvilem.

Jeden z předkladatelů, sociální demokrat Ladislav Skopal, ve druhém čtení předložil pozměňovací návrh, který princip regulace mění. Řetězcům sice bude za zneužití tržní síly hrozit i nadále až desetimilionová pokuta nebo deset procent z obratu, zákon by ale nově přesně vyjmenovával, které praktiky jsou zneužitím tržní síly. Původní návrh určil, co je významná tržní síla, a její zneužití zakazoval. 

Jako významnou tržní sílu určoval například situaci, kdy si odběratel může vynutit jednostranně výhodné podmínky. Dále ji pak přisuzoval firmám s čistým obratem nad pět miliard korun, pokud neprokážou opak. Řetězce také měly mít povinnost vypracovávat etický kodex. Nad jeho dodržováním by bděl antimonopolní úřad.

Zaplacení do 30 dnů 

Nový a v pátek přijatý návrh ukládá kupujícím, tedy hlavně řetězcům, aby poskytovaly dodavatelům své všeobecné obchodní podmínky, které musí obsahovat třeba cenové podmínky nebo údaje o snižování cen. Zákon pevně stanovuje, že za zboží musí být zaplaceno nejdéle do 30 dnů od dodání zboží.

Řetězce nebudou smět prodávat zboží za nižší cenu než za jakou ho nakoupily. Toto se nebude vztahovat na rychle se kazící zboží nebo sezonní výrobky.

Zákon zkritizoval také zpravodaj a poslanec ODS Jaroslav Plachý. Opakovaně varoval, že zákon poškodí české dodavatele, navíc v době krize, zvýší nezaměstnanost i konečné ceny pro spotřebitele.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru