Americká automobilka Chrysler LLC oznámila bankrotovému soudu, že plánuje zrušit 789 svých autosalonů v USA, což je zhruba čtvrtina všech autosalonů Chrysleru v zemi. Opatření je součástí plánu restrukturalizace automobilky, která 30. dubna požádala o ochranu před věřiteli.

Chrysler již podle své mluvčí informoval všech téměř 3200 prodejců o svých plánech. Obchodníci pravděpodobně budou mít možnost se proti případnému zrušení jejich salonu odvolat, napsaly agentury AP a Reuters.

Agentura Reuters již ve středu s odvoláním na zdroje obeznámené se situací uvedla, že Chrysler a další americká problémové automobilka General Motors (GM) plánují snížit počet prodejců v USA o 3000. GM chce ukončit činnost asi třetiny prodejců.

Chrysler nyní pracuje na své restrukturalizaci, v rámci které plánuje prodej takzvaných špatných aktiv a zbytek, tedy továrny a značku, má převzít Fiat.

Chrysler jako návod pro General Motors?

Podle analytiků by postup Chrysleru mohl posloužit jako vodítko pro největší americkou automobilku GM. Ta musí do 1. června předložit vládě plán restrukturalizace, na základě kterého dostane další finanční pomoc. Pokud v tom selže, bude žádat ochranu před věřiteli.

Automobilový trh ve Spojených státech se v dubnu propadl meziročně o třetinu a pokles zažil již 18. měsíc po sobě. Prodeje sráží dolů ekonomická krize a nyní i obavy zákazníků z bankrotů GM a Chrysleru.

Americký prezident Barack Obama se minulý týden dohodl s demokratickými kongresmany na návrhu šrotovného, které by podpořilo klesající odbyt automobilů v zemi. Vláda by po dobu jednoho roku lidem vyplácela za nahrazení starého vozu úspornějším modelem až 4500 dolarů (cca 90 000 Kč). Vládnoucí demokraté si od šrotovného slibují, že se díky němu prodá o jeden milion vozů více.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru