Až 40 milionů za dvacet let starou lokomotivu, 20 milionů za stejně starý vagon - tak zní návrh na "vlakové šrotovné", který mají v pátek projednávat poslanci.

Návrh se však nelíbí soukromníkům. "Pokud se to schválí, už jsme s právníkem řešili, že to napadneme a u Evropské komise určitě vyhrajeme," řekl HN Radim Jančura, šéf Student Agency, který chce kromě žlutých autobosů dopravit i na české koleje své žluté vlaky.

"Šrotovné je v pohodě, pokud jde konečnému spotřebiteli. Pokud jde jednomu ze soutěžitelů, je to nesmysl. My třeba ty vlaky nemáme," dodává Jančura.

Podle návrhu poslanců Karla Sehoře z ODS a Cyrila Zapletala z ČSSD by měl Státní fond životního prostředí za šrotovné na vlaky vyplatit v následujících třech letech až tři miliardy korun.

Šrotovné nejen na auta

Se šrotovným se v poslední době roztrhl pytel. I v Česku se stává stále žádanějším. Jeho zavedení po vzoru automobilek požadují i tuzemští nábytkáři. Protikrizový návrh opozice počítá se zavedením šrotovného na automobily ve výši 30 000 korun, nábytkáři požadují poloviční částku.

Vedle svého původního významu z automobilového průmyslu je šrotovné využíváno také k propagaci služeb a výrobků. Přidal se i ČEZ, který v akci "bílé šrotovné" nabízel na nákup úsporných spotřebičů příspěvek tisíc korun. S podobnou nabídkou přišel i E.ON.

O šrotovací příspěvek ČEZ se mezitím začal zajímat antimonopolní úřad, který zahájil šetření, zda ČEZ tímto opatřením nezneužívá své dominantní postavení na trhu. Rozhodnutí ČEZ spolupracovat jen s prodejnami Datart a Euronics kritizuje například obchodní řetězec Electro World.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru