Japonské automobilky oznámily svoje hospodářské výsledky za finanční rok, který skončil v březnu. Již minulý týden na těžké časy v japonském automobilovém průmyslu upozornila Toyota, která ohlásila svoji první ztrátu po 60 letech. Největší světová automobilka ve finančním roce 2008/09 utrpěla ztrátu 4,4 miliardy dolarů. A dobré vyhlídky si nedává ani pro letošek, kdy čeká další pokles prodeje na 6,5 milionu aut.

Potvrzením propadu poptávky po japonských autech jsou i výsledky za stejné období dvou dalších výrobců - Nissan a Mazda. Výsledek Japonců ovlivňuje celosvětový pokles prodeje aut způsobený hospodářskou krizí.Důvodem slabších prodejů je i nedostatečná konkurenceschopnost některých modelů. Svoji roli sehrálo i zhodnocení jenu vůči dolaru i euru.

Nissan nedokáže konkurovat

Automobilka Nissan Motor ve finančním roce 2008/2009 zaznamenala ztrátu 233,7 miliardy jenů (47,3 miliardy korun) po zisku 482,3 miliardy jenů o rok dříve. Firma, která očekává ztrátu i v následujícím roce, chystá úsporná opatření.

Automobilka, ve které 44 procent drží francouzský výrobce aut Renault, předpokládá, že do příštího března ztrátu sníží na 170 miliard jenů. "Pomalu zaznamenáváme známky lepšího přístupu k úvěrům, dopad vládních pobídek a postupný návrat důvěry spotřebitelů," řekl předseda správní rady a generální ředitel firmy Carlos Ghosn, který řídí rovněž Renault, se kterým Nissan spolupracuje od roku 1999.

Japonský výrobce sedanu Altima a SUV Murano ale podle agentury Reuters nedokáže konkurovat konkurenčním vozům, jako je Camry od Toyoty a Accord od Hondy, když se její vůz Qashqai příliš neprosadil v Evropě. Za svými domácími konkurenty zaostává i v hybridní technologii, a bude se tak snažit posílit svou pozici na trhu lehkých užitkových vozů, na který brzy uvede novou dodávku NV200. Sází také na prémiovou řadu Infiniti.

Do ztráty spadla i Mazda 

 

Další japonská automobilka Mazda Motor, která je pátým největším výrobce vozů na světě, oznámila, že v uplynulém finančním roce prodělala 71,5 miliardy jenů (733 milionů dolarů - 14,4 miliardy Kč) po zisku 91,8 miliardy jenů v předchozím roce. Tržby společnosti klesly o 27 procent na 2,536 bilionu jenů. Firma dodala, že počítá s dalšími ztrátami.

Výsledky byly zasaženy rovněž jednorázovými náklady souvisejícími s hodnotou zahraničních poboček, napsala agentura AP. Firma předpověděla, že v novém finančním roce prodělá 50 miliard jenů a vykáže zhruba dvacetiprocentní pokles tržeb na 2,030 bilionu jenů. Objem prodeje by se měl snížit o 13 procent na 1,1 milionu vozů z loňských 1,26 milionu vozů.

Otázkou je, zda Mazda zůstane i v budoucnu napojena na americký Ford Motor. Již koncem minulého roku Američané oznámili, že hodlají prodat svůj majoritní podíl v japonském výrobci ve výši 33,4 procenta v momentě, kdy finanční krize a pokles poptávky se začne projevovat na úbytku autovýrobců.

Ze špatných čísel se Mazda chce dostat zlepšením účinnosti motorů svých vozů, kterou chce do roku 2015 zvýšit o 30 procent. Zároveň chystá vývoj nového hybridního vozu.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru