Odborníci na globální cestovní ruch tvrdí, že devastující následky pro celé odvětví může mít pouhý strach. Kvůli obavám ze šíření prasečí chřipky pozastavily některé země lety a dopravní spoje do Mexika, mezi nimi např. Argentina, Kanada, Čína a uvažuje o tom i Francie. Evropská unie celoevropský zákaz letů do Mexika odmítla. Úbytek cestujících hlásí některé letecké společnosti.

Podle českých cestovních kanceláří se naštěstí prasečí chřipka v Mexiku se objevila až v samém závěru sezony exotických dovolených. Další vliv nemoci na cestovní ruch se dá ale těžko odhadovat.

Zahýbá prasečí chřipka trhem se zájezdy? Ovlivní i turismus do jiných zemí, kam se chřipka rozšířila? Jak se změnil cestovní ruch a turismus v důsledku ekonomické krize? Jsou nějaké změny v cestovním a turistickém chování lidí, protože mají méně peněz a bojí se o práci?

Na dotazy čtenářů odpovídá Tomio Okamura, viceprezident a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA).

Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
Podle některých posledních zpráv médií se zdá, že chřipka už "pominula" a její ještě minulý týden pandemická hrozba se rozplývá jako pára nad hrncem. Co si o tom myslíte?
Tomio Okamura
Dobrý den, myslím, že je pro veřejnost vždycky dobré, když je správně informována, aby se mohla dobře připravit. Co se týče nemocí, myslím, že je vždycky lepší udělat pro opatření více než méně, zdraví máme jen jedno. Také pro naše cestovní kanceláře je zdraví klientů na prvním místě, proto jsme zrušili charterové lety do Mexika, zatímco například německé cestovní kanceláře v letech do Mexika pokračovaly. Hezký den, Tomio Okamura
Čtenářský dotaz
Vážený pane, přestože jsme ve svém plánu Mexiko letos vyloučili, máme obavy nikoliv z konkrétních destinací, ale z letiště. Z vlastní zkušenosti vím, že dlouhé hodiny strávené při zpožděných odletech v odbavovacích halách při vysoké migraci osob, jsou ideální na přenos různých infekcí. Nelze z Vaší pozice apelovat na cestovní kanceláře, aby jejich klienti v těchto prostorách byli co nejkratší dobu? Samozřejmě nelze ovlivnit počasí, technické problémy apod., ale za dvanáct let pobytových či poznávacích zájezdů se jednalo většinou o úplně jiné důvody. Děkuji za odpověď a moc Vám i Vašim aktivitám fandím.
Tomio Okamura
Dobrý den, s CK se cestuje převážně ve skupinách, proto je potřeba být na letišti dříve, aby se celá skupina shromáždila. Kdyby byla jistota, že všichni klienti příjdou k odletu opravdu 100% včas, připraveni a nebude se na nikoho čekat, tak by se jistě doba pobytu na letišti dala zkrátit. Tu jistotu ale nikdo zaručit neumí, proto se na letiště radši jezdí s určitou časovou rezervou, aby se stihly v pohodě všechny formality. Hezký den, Tomio Okamura
Čtenářský dotaz
Nedávno jsem někde četl analýzu, že Češi cestují více než před krizí, ale už ne na 2 týdny ale jen na jeden týden. Máte nějaké podobné inforamce a co je halvní příčinou? Mají lidé méně peněz, nebo se je bojí utrati a šetří na horší časy?
Tomio Okamura
Dobrý den, tak informaci, že Češi letos jezdí místo na 14 dní pouze na 1 týden nemám a ani naše cestovní kanceláře tento trend nezaznamenaly. Hezký den, Tomio Okamura
Čtenářský dotaz
Dobrý den, Rád bych se zeptal možna trošku mimo téma...Čekate v letošním roce v souvislosti s poklesem zájmu o dovolené krach některé z cestovnich kanceláří? Je nějaká možnost jak může zákaznik při výběru dovolené ověřit finanční situaci CK? Děkuji za odpověd a přeji pěkny den!
Tomio Okamura
Dobrý den, já o žádných konkrétních CK nevím. Co se týče ověření finanční situace CK, tak je důležité, aby si klient kupoval vždy zájezd o subjektu, který má pojištění proti úpadku. Pojišťovna totiž vždy prověřují finanční situaci dané CK předtím než jí pojistí. Pojišťovny samozřejmě nepojistí někoho hodně rizikového, to by je pak přišlo draho. Je to tedy pro klienta určité vodítko. Navíc, kupovat zájezd od pojištěných subjektů je pro klienta dobé i z dalšího hlediska. Když klient přijde do cestovní kanceláře nebo do cestovní agentury a vybírá zájezd, tak by měl jako první vždy žádat, aby mu cestovní kancelář nebo cestovní agentura ukázala certifikát od pojišťovny o pojištění proti úpadku. Cestovní kanceláře ho mají běžně vyvěšen na viditelném místě. Klient má navíc ze zákona právo, aby mu byl tento certifikát předložen. Na tomto certifikátu je uvedeno do kdy a u jaké pojišťovny je cestovní kancelář pojištěna proti krachu. Když si klient koupí zájezd u pojištěného subjektu, nemusí se bát o svoje peníze a klientovi se nemůže stát, že by v případě krachu ( úpadku) cestovní kanceláře zůstal v zahraničí na holičkách. V případě krachu se o něj totiž musí ihned ze zákona kontinuelně postarat příslušná pojišťovna. Zásadně proto doporučujeme, aby veřejnost kupovala zájezdy pouze u pojištěných subjektů, které se mohou prokázat platných certifikátem od pojišťovny ! V ČR totiž máme nedostatečnou legislativu a tak zájezdy organizuje a prodává i spoustu nepojištěných subjektů ! Zájezdy totiž organizuje a prodávájí běžné veřejnosti např. jazykové školy, zdravotnická zařízení, odborové svazy, školy apod. Podle našich analýz si až 10% zájezdů Češi vloni koupili od nepojištěných subjektů. Mnohé s těchto subjektů mají i vlastní katalogy zájezdů či letáky, proto jsou velice těžko k rozeznání od cestovních kanceláří. V těchto případech ale klient chráněn proti úpadku není a mohou tedy v případě nesolventnosti subjektu či nespokojenosti se službami nastat klientovi značné problémy a klient nemá nárok na jakoukoliv finanční náhradu, kompenzaci či reklamaci podle zákona o cestovním ruchu ! Ze zákona totiž musí mít pojištění proti úpadku pouze cestovní kancelář, ostatní nikoliv ! Krátce řečeno, kdo se při prodeji zájezdu nedokáže nebo nechce prokázat platným certifikátem o pojištění proti úpadku, tak klientovi doporučujeme,aby si šel zájezd koupit jinam. I v případě koupě zájezdu po internetu má internetový prodejce povinnost uvést, která cestovní kancelář zájezd realizuje, aby byl klient informován, s kterou cestovní kanceláří pojede. I na internetových stránkách musí být úmístěna kopie certifikátu o pojištění proti úpadku. Poznámka: zájezdem se podle českého zákona myslí kombinace 2 a více služeb. Takže když si koupíme jen letenku, tak to není zájezd a takový prodejce nemusí být pojištěn proti úpadku. Hezký den, Tomio Okamura
Čtenářský dotaz
Dobrý den, ráda bych se zeptala, jak podle Vás prasečí chřipka, ale i ekonomická krize, letos ovlivní cestovní ruch? Budou cestovky, aby prodaly své zájezdy, ještě více zlevňovat?
Tomio Okamura
Dobrý den, na last minute bych 100% nespoléhal. Když totiž CK uvidí, že zájezdy nemohou prodat, tak začnou včas kapacity stornovat, aby nemusely platit stornopoplatky. Tím sníží nabídku na trhu a budou jí vyrovnávat s poptávkou. Jinak, ekonomická krize se určiě projeví letos v tom, že se nebude opakovat loňský historicky rekordní rok, kdy cestovní kanceláře u nás prodaly 2,3 mil. zájezdů za 15 mld. Kč. Češi vloni utratili za jednu zahraniční dovolenou v průměru 15600 Kč na osobu včetně nákladů na místě pobytu ( meziroční nárust o 10%) a poprvé v historii tak překročili magickou hranici 15 tis. Kč ! Češi vloni celkově utratili na zahraničních dovolených 77,5 mld. Kč včetně nákladů na místě pobytu, což znamenalo meziroční nárust útrat o 5,2 %. Mimochodem, Češi vloni celkově realizovali 9,9 mil. dovolených ( tzn. pobytů o 4 a více přenocování), z toho bylo 4,99 mil. dovolených v zahraničí a 4,92 mil. dovolených v tuzemsku. Znamená to tedy, že Češi vloni strávili v zahraničí 50,3 % všech svých dovolených a poprvé v české historii tak Češi strávili více dovolené v zahraničí než v tuzemsku. Hezký den, Tomio Okamura
Čtenářský dotaz
Chřipka, Ebola, AIDS atd. všude nějaká nemoc, existuje ještě nějaká opravdu "bezpečná země"? Vždyť ani teď už neplatí "všude dobře doma nejlíp"
Tomio Okamura
Dobrý den, z hlediska nemocí to bylo přeci v minulosti a v dávné historii pro lidstvo vždy horší než v současnosti. Dožíváme se v průměru vysokého věku, máme k dispozici mnoho léků a nízkou umrtnost při porodech. Z tohoto pohledu jsou vámi jmenované nemoci ještě relativně v pohodě. Vždyť ještě relativně nedávno, před vynálezem penicilinu, se umíralo i na angínu..... Holt si musíme uvědomit, že jsme součástí přírody a život není nekonečný a ani nejsme nesmrtelní. Ale k Vašemu dotazu, myslím, že země EU, USA, Kanada, Japonsko apod. jsou v rámci možností asi ty nejbezpečnější, jinak zbývá už asi jen Antarktida, kde možná bacily nepřežijí z důvodu velkých mrazů.... Hezký den, Tomio Okamura
Čtenářský dotaz
Koničiva, mohl byste mi prosím říct, které c.k. jsou konkrétně v ohrožení, pokud nějaké jsou?
Tomio Okamura
Dobrý den, já o žádných konkrétních CK nevím. Důležité je však z mého hlediska především to, aby když klient přijde do cestovní kanceláře nebo do cestovní agentury a vybírá zájezd, tak by měl jako první vždy žádat, aby mu cestovní kancelář nebo cestovní agentura ukázala certifikát od pojišťovny o pojištění proti úpadku. Cestovní kanceláře ho mají běžně vyvěšen na viditelném místě. Klient má navíc ze zákona právo, aby mu byl tento certifikát předložen. Na tomto certifikátu je uvedeno do kdy a u jaké pojišťovny je cestovní kancelář pojištěna proti krachu. Když si klient koupí zájezd u pojištěného subjektu, nemusí se bát o svoje peníze a klientovi se nemůže stát, že by v případě krachu ( úpadku) cestovní kanceláře zůstal v zahraničí na holičkách. V případě krachu se o něj totiž musí ihned ze zákona kontinuelně postarat příslušná pojišťovna. Zásadně proto doporučujeme, aby veřejnost kupovala zájezdy pouze u pojištěných subjektů, které se mohou prokázat platných certifikátem od pojišťovny ! V ČR totiž máme nedostatečnou legislativu a tak zájezdy organizuje a prodává i spoustu nepojištěných subjektů ! Zájezdy totiž organizuje a prodávájí běžné veřejnosti např. jazykové školy, zdravotnická zařízení, odborové svazy, školy apod. Podle našich analýz si až 10% zájezdů Češi vloni koupili od nepojištěných subjektů. Mnohé s těchto subjektů mají i vlastní katalogy zájezdů či letáky, proto jsou velice těžko k rozeznání od cestovních kanceláří. V těchto případech ale klient chráněn proti úpadku není a mohou tedy v případě nesolventnosti subjektu či nespokojenosti se službami nastat klientovi značné problémy a klient nemá nárok na jakoukoliv finanční náhradu, kompenzaci či reklamaci podle zákona o cestovním ruchu ! Ze zákona totiž musí mít pojištění proti úpadku pouze cestovní kancelář, ostatní nikoliv ! Krátce řečeno, kdo se při prodeji zájezdu nedokáže nebo nechce prokázat platným certifikátem o pojištění proti úpadku, tak klientovi doporučujeme,aby si šel zájezd koupit jinam. I v případě koupě zájezdu po internetu má internetový prodejce povinnost uvést, která cestovní kancelář zájezd realizuje, aby byl klient informován, s kterou cestovní kanceláří pojede. I na internetových stránkách musí být úmístěna kopie certifikátu o pojištění proti úpadku. Poznámka: zájezdem se podle českého zákona myslí kombinace 2 a více služeb. Takže když si koupíme jen letenku, tak to není zájezd a takový prodejce nemusí být pojištěn proti úpadku. Hezký den, Tomio Okamura
Čtenářský dotaz
Dobry den, dotaz lehce mimo tema.Myslite ze zlevni letenky a potazmo zajezdy do mexika?V jakem casovem horizontu a na jak dlouho?
Tomio Okamura
Dobrý den, nejlevnější zájezdy do Mexika bývají v období, kdy tam létají přímé charterové lety z ČR, což bývá od podzimu do jara. Nyní již do Mexika z ČR žádné chartery nelétají, takže si myslím, že současné ceny zájezdů do Mexika na pravidelných leteckých linkách se již blíží k možnému minimu. Pakliže se však situace v Mexiku rychle uklidní, ceny budou opět stoupat, jelikož Mexiko vloni navštívilo 22 mil. zahraničních turistů, což znamená, že je Mexiko osmou nejpopulárnější turistickou zemí na světě, počty turistů tak budou opět rychle stoupat. Hezký den, Tomio Okamura
Čtenářský dotaz
Máte nějaké zprávy o propadu zájmu o dovolené v zahraničí kvůli chřipce? Existují nějaké pojišťovací instrumenty, že by mohl bý zájezd zrušen kvůli nebezpečí chřipky? Nebo nese celou odpovědnost klient?
Tomio Okamura
Dobrý den, propady zájmu zatím nevídíme, jelikož Češi trávi letní dovolenou v drtivé většině u středozemního moře nebo na Slovensku, takže mají o situaci přehled. Evropa je navíc bez hranic, proto pobytem v tuzemsku stejně nikdo nic nezachrání. Co se týče odpovědnosti, dokud stát nevyhlásí zákaz cest do dané oblasti, kam má klient koupený zájezd, tak se v případě storna zájezdu ze strany klienta postupuje podle stornopodmínek v cestovní smlouvě. Cestovní kanceláře se samozřejmě řídí podle vyhlášení České republiky ( Min. zahraničí), které však žádná zákaz cest do Mexika nevyhlásilo, což pro nás znamená, že si český stát myslí, že tam pro naše občany nehrozí nebezpečí života či stav nouze. Spoléháme na český stát, že nám všem podává dostatečné relevantní informace a podle toho se řídíme, jelikož zájezdy musí být realizovány v souladu se zákonem 159/1999 Sb. Co se týče pojištění, existuje pojištění storna zájezdu a CK ho běžně klientům nabízí. Pro uplatnění nároku z důvodu prasečí chřipky však podle mého názoru platí to stejné co píši výše, tedy že je potřeba, aby ČR vyhlásilo zákaz cest do dané oblasti. Přeji hezký den, Tomio Okamura
Čtenářský dotaz
nemyslíte si, že je za tím politika a krize? Vždyť na " obyčejnou" chřipku vloni v ČR zemřelo asi 3000 lidí a nikde se o tom nepsalo. Nyní přebývají zásoby Tamiflu na celém světě, v ČR jenom za cca 300 mil. Kč, expirace ( zbytečně nakoupené proti ptačí chřipce) brzy skončí. Proč neřeknete někdy v televizi, když se Vás např. bulvární Nova zeptá, že výskyt této chřipky je na mizivém procentu chřipky " obyčejné" a že když byla obyčejná chřipka v ČR na podzim, tak se normálně cestovalo? děkuji.
Tomio Okamura
Dobrý den, tak to s tou politikou a krizí nemohu zcela dobře posoudit. Naše postavení je takové, že se organizování zájezdů řídí podle zákona 159/1999 Sb. a postupujeme podle toho, zda-li ČR ( Min. zahraničí) vyhlásí do dané oblasti zákaz cest či nikoliv. Zdraví klientů je pro nás na prvním místě, proto se neodvážíme veřejně bagatelizovat neznámou nemoc a radši dáme na rady odborníků a situaci pečlivě sledujeme. Srovnávat dva druhy chřipky bych se na Nově neodvážil, nejsem na to dostatečně odborně fundovaný. Přeji hezký den, Tomio Okamura
Čtenářský dotaz
Dobrý den, Jak moc může mexická chřipka ovlivnit zisk Vaší cestovní kanceláře? Jakmile se objeví první případ chřipky v České republice, připravujete nějaká preventivní opatření, aby dopady na cestovní kancelář byly co nejmenší? Děkuji a přeji pěkný den
Tomio Okamura
Dobrý den, já podnikám v incomingu a je pravda, že jsme zaznamenali první storna zahraničních turistů do ČR. Také nechtějí někteří jíst při pobytu v Evropě vepřové. Zatím však nejsou storna u nás tak masivní, Španělsko jich má více. Důležité tedy je, aby se situace v Evropě rychle uklidnila, jelikož hlavní sezonní měsíce jsou před námi. Naše opatření spočívají především v detailním informování našich zahraničních partnerů, pravda a důvěra se vždycky vyplatí. Hezký den, Tomio Okamura
Čtenářský dotaz
Hezký den, Rád bych se ještě zeptal jestli v ohrožení prasečí či mexickou chřipkou jsou poze klienti cestovek do Mexika?
Tomio Okamura
Dobrý den, větší výskyt chřipky byl zaznamenán i v jiných zemích ( např. USA), čímž odpovídám na Vaši otázku. A nejedná se pouze o klienty cestovek, naopak bych řekl, že ve větším ohrožení jsou individuální cestovatelé, jelikož nemusí mít dostatek informací a hůře se také koordinuje jejich pohyb, ani se neví,kdy se k nám do ČR vrátí. Hezký den, Tomio Okamura
Čtenářský dotaz
Ahoj Tomio :) Trochu odbočím od tématu.. Je mi jasné, že to nemůžete naplno prozradit, ale naznačte alespoň, jestli se z dnešního pohledu některé investice v Den D vyplatily. Jste v plusu nebo v mínusu?
Tomio Okamura
Dobrý den, tak alespoň naznačím, po pěti dílech je to přibližně 50:50. Ale prozradím, že v některém z dalších dílů příjde ještě investice, která se rozjela už nyní velmi dobře a jsou tam již dokonce už i smlouvy v zahraničí. Hezký den a jsem rád, že se na DEN D díváte, Tomio
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru