Světu stále vládnou značky ze Severní Ameriky. Přesně polovina značek z první stovky prestižního žebříčku BrandZ Top 100 je totiž ze Spojených států. Jejich hodnota navíc přesahuje jeden bilion dolarů.

Americkou hegemonii v první desítce narušují jen dva operátoři, a to čínský China Mobile a britský Vodafone. Evropa se drží v uctivé vzdálenosti. Druhý nejúspěšnější stát - Německo, má totiž mezi stovkou nejhodnotnějších značek jen deset zástupců. Celá Evropa se značkami v hodnotě 494 miliard tak za Amerikou zaostává o více než polovinu.

V čem si ale Evropa se Spojenými státy rozumí, jsou vedoucí značky. Na obou stranách totiž vedou firmy z jedné branže, a to telekomunikací a informačních technologií.

Americkému žebříčku vévodí internetová jednička Google a softwarový obr Microsoft, tomu evropskému zase operátor Vodafone a finský výrobce mobilů Nokia. Hodnoty značek se ale přeletem přes Atlantický oceán radikálně zvýší. Zatímco evropští lídři by své značky mohli zpeněžit za 89 miliard, američtí šéfové by své logo mohli proměnit ve 176 miliard dolarů.

 

USA to se značkami umí

Odborníci si vysvětlují úspěch firem, jako je Coca-Cola nebo McDonald's, především tím, že americká ekonomika má v delší tradici péči o značky.

"Zatímco v Americe se už soustředili na podporu svých značek, v Evropě se marketing používal spíš k politickým účelům," vysvětluje Kateřina Gillárová z poradenské firmy Idealisti a dodává, že americké firmy sice vedou žebříček, ale nemusí tomu tak být navždy.

"S trochou nadsázky by se v případě Severní Ameriky a Evropy dalo mluvit o jakémsi hodnotovém stropu. Velký růst se dá očekávat především na rozvojových trzích asijského, středo- a jihoamerického kontinentu," dodává Gillárová.

 

Asie začíná ukazovat zuby

Dálný východ je se značkami v hodnotě 249 miliard dolarů v pořadí kontinentů zatím třetí. A to kvůli dopadům krize zmizel z žebříčku korejský technologický obr Samsung.

Čtyři čínské značky ve stovce nejlepších mají dohromady dvakrát větší hodnotu 113 miliard dolarů než například pět španělských brandů. Nemluvě o tom, že čínský operátor China Mobile se drží v první desítce.

Nástup dosud opomíjených regionů dokazuje i letošní nováček v žebříčku - první brazilská značka Bradesco s hodnotou 6,57 miliardy dolarů. Do první stovky se také letos podívala i druhá firma z Ruska - operátor Beeline.

Skokanem roku se ale nakonec stala asijská štika China Merchants Bank, která zvýšila meziročně hodnotu o 168 procent na 8,05 miliardy dolarů.

Hned se dostala na osmdesáté místo žebříčku, z něhož vypadla například i taková známá jména, jako jsou třeba pojišťovny AXA, AIG nebo Harley Davidson či Ford.

Ty doplatily především na celosvětovou ekonomickou krizi. Svět se mění a finance a průmysl již netáhnou jako dřív.

 

Český vítěz? Asi škodovka

Zatímco v zahraničí má každá významnější značka přesně vyčíslenou cenu, v Česku něco podobného chybí. I kdyby tu však oficiální žebříček hodnoty značek existoval, nejspíš by čeští hráči mezi světovou elitu nenahlédli.

Podle oslovených odborníků se totiž hodnoty nejcennějších tuzemských značek počítají v miliardách korun, zatímco jejich zahraniční "kolegyně" mají cenu o řád vyšší a ještě k tomu v dolarech.

Žebříčku, který ve spolupráci s českými reklamními experty vytvořily HN suverénně kraluje automobilka Škoda Auto. Na absolutní špici ji zařadila drtivá většina oslovených, stejně jako piva Plzeňský Prazdroj a Budvar, která obsadila další dvě medailové pozice.

"Škoda je ojedinělý příběh toho, jak cizák rodinné stříbro koupil a během deseti let postavil feeling značky z hlavy na nohy. Dnes je to silná, sebevědomá světová značka," říká Pavel Brabec prezident Asociace českých reklamních agentur. Mezi další česká esa podle průzkumu HN patří také Kofola či Česká spořitelna.

 

 

 

 

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru