Společnost McDonald's loni v ČR zvýšila tržby téměř o 18 procent na rekordních 3,776 miliardy korun. V 78 tuzemských restauracích s rychlým občerstvením McDonald's bylo loni obslouženo 59,9 milionu zákazníků, kterých bylo meziročně o 12 procent více. Výsledky oznámila firma McDonald's ČR, jejíž vedení očekává růst na českém trhu i v letošním roce, kdy společnost na tuzemském trhu bude testovat kavárenské koutky McCafé.

"V roce 2008 jsme investovali přes 240 milionů korun do moderního designu našich restaurací a otevření provozoven v nových atraktivních lokalitách," sdělil tento čtvrtek novinářům generální ředitel McDonald's ČR a SR Radek Janalík.

McDonald's ČR loni otevřel čtyři nové restaurace, a to v Rudné u Prahy, Osicích na dálnici D11, na stadionu SK Slavia Praha v Praze Edenu a v obchodním centru Arkády Pankrác. Rekonstrukcí zahrnující kompletní přestavbu interiéru prošlo šest jejích provozoven.

Konkurence roste, McDonald´s útočí na kavárny

Letos hodlá firma v ČR otevřít tři až pět nových restaurací a dalších zhruba deset plánuje rekonstruovat. V létě začne McDonald's ve dvou pražských restauracích testovat kavárenské koutky, které se osvědčily v zahraničních provozovnách McDonald's. McCafé nabídnou jiné typy kávy než restaurace a servírovat ji budou do porcelánových šálků. Kavárny by podle Janalíka měly fungovat v nových či rekonstruovaných restauracích.

Právě káva na zahraničních trzích patří mezi výrobky, které McDonald's zvyšují tržby. Kavárenské koutky McCafé bude firma v ČR testovat v době, kdy na domácím trhu expandují nadnárodní kavárenské sítě. Již zhruba čtyři roky nabízí v tuzemsku své služby středoevropská síť Coffee Heaven, loni v lednu se otevřela první kavárna Starbucks. Rozrůstá se i síť Emporio Cafe a loni v listopadu vstoupil na tuzemský trh mezinárodní řetězec Costa Coffee. Do ČR má nyní namířen také australský řetězec Gloria Jean's Coffees, světová dvojka v oboru.

Též v rychlém stravování se konkurence na tuzemském trhu v poslední době zostřuje. Koncem loňského listopadu se na pražském Zličíně otevřela první česká restaurace Burger King. V ČR se zřejmě ještě letos otevře první restaurace amerického řetězce Hooters. Již delší dobu u nás vedle McDonald's fungují i řetězce KFC nebo Subway.

"To, že se na konci loňského roku přidal další významný hráč na poli rychlého občerstvení, já vítám. Protože to ukazuje na potenciál v tomto segmentu," uvedl Janalík. Firmě McDonald's nyní patří v ČR v oblasti rychlého občerstvení s tržním podílem 35 procent první místo.

Jak na krizi

McDonald's ovšem v pražských restauracích pociťuje úbytek zahraničních turistů, kterých do ČR kvůli hospodářské krizi přijíždí méně. Radek Janalík k tomu řekl: "Nejsme pouze v centrech měst, ale i na dálnicích či v nákupních center. Z hlediska turistického je vliv na náš byznys velice minimální."

Vedení společnosti McDonald's se neobává ani toho, že by lidé kvůli hospodářské krizi její restaurace navštěvovali méně často. McDonald's podle Janalíka v jednotlivých regionech přizpůsobuje ceny podle kupní síly tamního obyvatelstva. Portfolio McDonald's zahrnuje tři cenová pásma, ze kterých si prý vyberou lidé s nižšími i vyššími příjmy. McDonald's například postupně rozšiřuje nabídku snídaní a zavádí výrobky v ceně 30 korun, přičemž v jeho nabídce zůstanou i vybrané produkty za 20 korun.

Zákazníci v tuzemských restauracích McDonald's ročně v průměru zkonzumují 25 milionům kusů cheeseburgrů a pět milionů BigMaců. V žaludcích návštěvníků loni skončilo také téměř 1,5 milionu litrů zmrzliny a zhruba 17 milionů porcí hranolků.

McDonald's působí na českém trhu 17 let. Jako první z nadnárodních občerstvovacích řetězců otevřel svou restauraci v Praze ve Vodičkově ulici. Z nynějších bezmála 80 restaurací v ČR firma provozuje tři čtvrtiny formou franšízinku, tedy udělením licence pro provoz českým podnikatelům. V roce 2007 společnost McDonald's zvýšila tržby o čtvrtinu na 3,2 miliardy korun a počet návštěv jí vzrostl na 53,5 milionu.