Trh kreditních karet má v ČR dle společnosti MasterCard před sebou silný růstový potenciál. Loni tvořil objem plateb kreditními kartami jen 6,7 procenta z celkového objemu uskutečněného všemi kartami. Meziročně ale objem plateb i počet transakcí kreditními kartami stoupl zhruba o pětinu a v následujících letech se toto tempo růstu má udržet. Tuto středu to na tiskové konferenci uvedl ředitel kanceláře MasterCard Europe pro ČR a Slovensko Pavel Javorský.

V některých vyspělejších zemích převyšuje objem plateb kreditními kartami polovinu objemu všech karetních operací a vývoj v ČR má jít tímto směrem. Transakce na kreditních kartách v tuzemsku rostou mnohem rychleji než na debetních kartách, doplnil Javorský. Důvody jsou tyto: Kreditní karta slouží k využívání úvěru a k pořízení často není nutné mít v bance účet. Debetní karta je platební karta, která umožňuje čerpat vlastní prostředky uložené na bankovním účtu.

Zatím je ale rozšířenost kreditních karet v ČR nízká. Kreditní karty nyní tvoří přibližně 30 procent z celkového počtu vydaných platebních karet, který převýšil deset milionů, uvedl MasterCard s odkazem na údaje vydavatelů platebních karet. Ve skutečnosti významnou část kreditních karet jejich držitelé vůbec nevyužívají.

Češi mají kreditní karty často spojené se zadlužením a úvěrem, což v době zhoršené ekonomické situace zájem nezvyšuje. Pokud si "kreditku" pořídí, tedy podle průzkumu hlavně jako finanční rezervu pro případ nouze (31 procent) a pro okamžité získání větší hotovosti (16 procent). Jako prostředek k pravidelnému nakupování, jak se snaží kreditní karty představovat jejich vydavatelé, je vnímá jen sedm procent lidí.

Zatímco v minulosti banky poskytovaly kreditní karty klientům, kteří je často vůbec nevyužívali, nyní si banky klienty více vybírají a také nabízejí karty s různými slevami za nákup zboží. Příkladem může Chytrá karta České spořitelny, karta Bene+ GE Money Bank nebo karta Výhodný nákup Citibank.

Klientům se kreditní karta podle odborníků může při nakupování vyplácet, ale musí ji využívat aktivně, a ne ji brát jako rezervu pro případ nouze. Banky na poskytování karet také netratí. "Kreditní karty jsou pro banky ziskovější než debetní karty," uvedl Javorský. Průzkum navíc ukázal, že jednu z největších výhod kreditních karet - bezúročné období - ve skutečnosti využívá jen čtvrtina držitelů. Zbytek tedy platí úroky z čerpání úvěrů.

O trhu kreditních karet v USA se hovoří jako o možné větší hrozbě než o trhu hypoték, který nastartoval finanční krizi. To ale český případ dle MasterCard není. Platební morálku českých držitelů platebních karet hodnotí Javorský přes mírné zhoršení z poslední doby za velmi dobrou. "Současná úroveň zadlužení je nižší než ve vyspělých zemích," řekl.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru