British Airways neměly zájem o České aerolinie, protože nezapadají do jejich strategické koncepce. ČTK to řekl generální ředitel BA Willie Walsh. Česká republika je ale pro BA úspěšná destinace, a firma proto od 1. května zvýší počet spojů mezi Londýnem a Prahou ze tří na čtyři.

"Profilujeme se jako globální letecká společnost se základnou v Londýně na letišti Heathrow," řekl Walsh. "A nevidíme, jak by Praha mohla podstatně zvýšit objem dopravy do Londýna," dodal.

Podle něj by pro ČSA byl přirozenější zeměpisně bližší partner, například německá Lufthansa. "ČSA jsou dobrá společnost, ale nevíme, jak by s BA mohly fungovat," řekl Walsh.

O privatizaci Českých aerolinií projevili zájem čtyři uchazeči- Air France-KLM, Darofan ze skupiny ruského Aeroflotu, konsorcium Unimex a Travel Service, stejně jako firma Odien AV III.

BA se nyní soustřeďují na fúzi se španělskými aerolinkami Iberia, s nimiž jednají už od července. Walsh při setkání se skupinkou novinářů přiznal, že se jednání táhnou déle, než čekal, ale je stále přesvědčen o tom, že skončí úspěšně.

Z Londýna do Prahy přibude jeden let

Ředitel BA pro Evropu Gavin Halliday řekl, že British Airways od začátku května zvýší počet letů do Prahy ze tří na čtyři denně. Podle něj na této lince přibývá cestujících, i když to jsou často lidé, kteří pokračují z Londýna dál, případně pro ně Londýn byl přestupní stanicí cestou do Prahy.

Počet pasažérů z evropských zemí ale zvyšuje i slabá libra, řekl Halliday. Podle něj je ohromující, kolik lidí jezdí za nákupy do Londýna.

Walsh dal obecně najevo pesimismus, pokud jde o dopad globální krize v nejbližších letech na leteckou dopravu. Nastane konsolidace a řada aerolinek se sloučí nebo přestane existovat, řekl šéf třetí největší letecké společnosti v Evropě.

Těžké časy

"Letošní a příští rok budou obtížné, se zlepšením počítám až tak v roce 2011," řekl Walsh. Pak by se podle něj mohly objem letecké dopravy i její výnosy vrátit na úroveň let 2006 a 2007.

"V dohledné budoucnosti to ale budou těžké časy. Pracuji v letecké dopravě 30 let a nic takového jsem nezažil," řekl Walsh. Podle něj je nynější krize mnohonásobně horší než šok, jaký utrpěla letecká doprava po teroristických útocích 11. září 2001. "Tehdy to bylo těžké, ale viděli jsme světlo na konci tunelu. Nyní ne, není žádný důvod k optimismu," řekl Walsh. Podle něj se také zase bezpochyby zvýší cena ropy s nevyhnutelnými dopady na leteckou dopravu.

Největší tlak jeho společnost cítí BA ani ne od evropských konkurentů, ale na zámořských linkách od společností jako dubajské Emirates, Quatar Airways či indický Kingfisher. BA čelí krizi především udržováním kvality služeb, ale i propouštěním. Od léta ubylo 2 500 zaměstnanců a budeme v tomto trendu pokračovat, řekl Walsh.

BA má s 57 stroji největší flotilu boeingů 747 na světě. Od roku je ale začne stahovat z provozu v závislosti na tom, jak začne zavádět obří airbusy A380 a boeingy 787. S tím, jak budeme nabírat A380, tak budeme vyřazovat boeingy 747, řekl Walsh. "Předpokládáme, že je přestaneme používat do deseti až 12 let," dodal.

BA v roce 2007 objednala 12 airbusů A380 a 24 boeingů 787.