Více než polovina českých pivovarů projevila zájem označovat své produkty chráněným zeměpisným označením České pivo. Toto úterý tak sdělil ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý. Podle něj by označení mělo tuzemským výrobcům pomoci prodávat pivo na zahraničních trzích.

Chráněné označení České pivo, jehož užívání loni v říjnu definitivně schválila Evropská komise, by mělo především chránit pivo vyrobené v tuzemsku a zamezovat jeho napodobování.

Pivovar, který hodlá toto značení použít, musí nejdříve požádat o svolení Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci. V případě, že by výrobce označení použil a přitom nesplňoval podmínky, hrozilo by mu kromě finanční pokuty také nucené stažení výrobku z trhu.

Uživatel označení musí vyhovět řadě požadavků. Mezi ně patří místo výroby na území českých zemí, předepsaný původ a složení základních surovin a technologie typická pro výrobu českého piva. Hotové pivo pak musí plnit kvalitativní ukazatele, jako jsou extrakt v původní mladině, obsah alkoholu, barva, hořkost, pH a míra prokvašení.

České pivo - Gambrinus, Bernard, Krušovice...

, Podle Veselého by v blízké době označením České pivo měly některé své výrobky označovat například pivovary skupiny PMS Přerov, Plzeňský Prazdroj či havlíčkobrodský měšťanský pivovar, který vaří hlavně pivo značky Rebel.

Mluvčí Prazdroje Jiří Mareček uvedl, že kritéria Českého piva splňují všechny velké značky největšího českého pivovaru. "V blízké budoucnosti se také označení objeví na etiketách, například na Velkopopovickém Kozlu, Gambrinusu, ale také na prémiovém ležáku Pilsner Urquell nebo na moravské jedničce Radegastu," řekl.

O budoucím využití označení uvažují také v Rodinném pivovaru Bernard v Humpolci. "Chráněné označení České pivo schválené komisí EU vítáme a jeho využití vidíme především v exportu," řekl mluvčí pivovaru Zdeněk Mikulášek.

Pivovarnická skupina Heineken bude označení České pivo používat pouze na pivní značce Krušovice. "Je to naše vlajková loď a nejvíc podporovaná značka. Nápis České pivo se již objevil na první z nové řady etiket. Do dvou měsíců se dostane na všechny produkty značky Krušovice," řekla mluvčí Heinekenu v ČR Kateřina Eliášová.

O označování svého moku sloganem České pivo a sluníčko připomínajícím emblémem naopak neuvažuje Budějovický Budvar. "Do budoucna budeme preferovat naše vlastní chráněná zeměpisná označení Českobudějovické pivo a Budějovické pivo - v jazykových mutacích Beer from Budweis nebo Budweiser Bier," uvedl mluvčí Budvaru Petr Samec.

Podmínky pro tato označení jsou podle něj dokonce přísnější než v případě Českého piva. "Nicméně k českému původu našeho piva se aktivně hlásíme a vždy jsme se hlásili," dodal s tím, že na všech exportních baleních používá pivovar označení s prvkem Czech. Český původ piva je dle něj zdůrazněn také v názvu jednoho z produktů Budvaru, který se jmenuje Czechvar.

Pivo jako chráněné zeměpisné označení

O zapsání na seznam ochranných označení čeští pivovarníci zažádali již krátce po vstupu ČR do EU v roce 2004. Vedly je k tomu závěry výzkumu Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského, které dokázaly, že české pivo se liší svými vlastnostmi od zahraničních piv, vysvětlil již dříve důvody snahy pivovarníků Veselý.

ČR je prvním státem v Evropské unii, který získal "národní" chráněné zeměpisné označení pro pivo. Chráněná označení ale dostala řada jednotlivých oblastních či zemských značek, jako je například "Bavorské pivo".

První tři chráněné registrace, shodou okolností pro pivo, ČR získala při vstupu do unie, tehdy jako jediná z nováčků. Zápis Budějovického piva, Budějovického měšťanského varu a Českobudějovického piva si Češi vyjednali už v přístupové smlouvě k EU. Mezi české potraviny s ochranným označením od Evropské unie patří mimo jiné hořické trubičky, pardubický perník, pohořelický kapr, štramberské uši nebo žatecký chmel. Další, jako například Mariánskolázeňské oplatky, které by měly ochranné označení získat během několika týdnů, na registraci čekají.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru