Podle Hospodářské komory České republiky v lednu a únoru 2009 klesl tuzemský vývoz o 23,1 procenta a dovoz o 21,4 procenta. Přebytek obchodní bilance tak v těchto měsících dosáhl 12,2 miliardy korun a byl tak meziročně o 12,6 miliardy korun nižší. Snížil se nejvíce vývoz a dovoz silničních vozidel, elektrických zařízení, přístrojů a spotřebičů a strojů a zařízení všeobecně užívaných v průmyslu.

Prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel situaci komentuje: "Čísla o poklesu dynamiky zahraničního obchodu jen výmluvně dokumentují hluboký pád průmyslu a celé ekonomiky, ke kterému došlo na přelomu loňského a letošního roku. Firmy byly rády za každou zakázku a těch přicházelo čím dál méně."

Dále řekl: "Situace tuzemských podniků není ani v dubnu příliš růžová a kopíruje únorová čísla. Namísto dlouho očekávaného zastavení poklesu a oživení výroby je současný stav v mnoha výrobních podnicích stejný jako v únoru. Jediným pozitivem je alespoň oživení v automobilovém sektoru. Je důležité, aby stát přistoupil k rychlému schválení reformních kroků na ozdravení ekonomiky a navýšení státních investic například do výstavby dopravní infrastruktury a alespoň trochu tak pomohl nahradit chybějících zakázky tuzemským firmám, které pro mnoho z nich představují existenční riziko," dodává Petr Kužel.

Úvěrová neochota 

"K zlepšení této situace nepřispívá ani klesající ochota bank úvěrovat tuzemské podniky. Existují případy, že firma měla dojednánu zakázku do zahraničí, ale vzhledem k tomu, že ji banka odmítla financovat, tak celou transakci musela zrušit. Takový přístup bank se nám jeví jako nepochopitelný a kontraproduktivní," řekl Petr Kužel.

Podle Hospodářské komory České republiky se za posledních dvanáct měsíců v porovnání se stejným předchozím obdobím snížil vývoz o 6,4 procenta a dovoz o 5,3 procenta. Obchodní bilance dosáhla přebytku 56,2 miliardy korun, což je o 32,8 miliardy korun méně než dříve.

Nový optimismus staví na šrotovném

Oproti těmto informacím staví svůj názor analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek. "Dnešní negativní čísla by neměla vyvolat na finančních trzích větší odezvu. Finanční trhy hledí dlouhodobě vpřed a již nyní žijí v očekávání zlepšení situace v českém exportu. V březnu ostatně stoupla v Evropě poptávka po autech vyráběných v tuzemsku. A zahraniční obchod je hlavní brzdou české ekonomiky."

Na českém exportu by v následujících měsících měl podle analytika ČSOB Petra Dufka již být vidět vliv šrotovného zavedeného v okolních zemích. "Ostatně naznačují to i zprávy z některých automobilek, které od režimu odstávek přecházejí k zavádění dalších směn. Předpokládám proto, že se tak výrazně zpomalí dosavadní bezprecedentní propad jak exportu, tak průmyslové výroby," odhadl. Důležitost automobilového průmysl pro český zahraniční obchod pramení ze skutečnosti, že vývoz dopravních prostředků a strojů se podílí na celkovém vývozu 55 procenty.

Podle analytika České spořitelny Martina Lobotky by ale vliv šrotovného měl být jen krátkodobý. "Trvalejší zlepšení uvidíme až se zlepšením situace v zahraničí," upozornil. Za celý letošní rok očekává kvůli rychlejšímu poklesu dovozu přebytek obchodní bilance kolem 30 miliard korun.

Naopak hlavní ekonom Raiffeisenbank Pavel Mertlík za celý letošní rok očekává deficit zahraničního obchodu asi 15 miliard korun. "Tento odhad je součástí našeho nového makroekonomického výhledu, v němž očekáváme pro letošek propad HDP o 2,6 procenta a průmyslové výroby o 12 procent. Vyjde-li tento náš odhad, dostane se český zahraniční obchod do schodku poprvé od roku 2004," uvedl Mertlík.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru